Antwoord op je vragen
Hulp nodig? We hebben de meestgestelde vragen én de antwoorden daarop hieronder voor je verzameld. Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op via de app.
Meestgestelde vragen
-
Zeg je oude zorgverzekering altijd op voor 1 januari. Daarna heb je nog tot en met 31 januari om een nieuwe zorgverzekering aan te vragen, of een bestaande verzekering bij Jaaah aan te passen.
-
De overheid bepaalt elk jaar het eigen risico. In 2023 is dit € 385. Als je in 2023 zorgkosten maakt die onder de basisverzekering vallen, moet je tot dit bedrag de kosten eerst zelf betalen. Er zijn een paar uitzonderingen, zoals de huisarts. In ruil voor een korting (in 2023 € 18 per maand) kun je ervoor kiezen om € 500 extra eigen risico te nemen.
De hoogte van de korting bepalen we aan de hand van de kosten die wij verwachten te maken bij het vergoeden van zorg. Door de stijgende zorgkosten is de korting voor het verhogen van het eigen risico in 2023 lager dan in 2022. -
Wij schrijven de premie meestal rond de 29e van de maand af. Je betaalt altijd een maand vooruit. Bijvoorbeeld: eind januari betaal je de premie voor februari.
Heb je je verzekering bij Jaaah net opgezegd, maar hebben we toch de premie voor (januari) 2023 van je rekening afgeschreven? Dan wordt het geld rond 14 januari weer op je rekening teruggestort. Daar hoef je niets voor te doen.
Let op: is jouw premie voor januari afgeschreven in januari? Dan wordt de premie van februari ook in januari geïncasseerd. -
Kijk hiervoor in de zorgzoeker. Je kunt ook zoeken op een bepaalde behandeling om te zien met welke zorgverlener we daarvoor een contract hebben.
-
Dat doe je door in te loggen met je DigiD. Daarna kun je een pincode instellen en ook aangeven of je wilt kunnen inloggen met je vingerafdruk of gezichtsherkenning.
Let op: onze app werkt op je smartphone, als die draait op Android 8.0.1 of iOS 13 of hoger. En op tablets met iOS 13 of hoger. Heb je een Android-tablet? Kijk dan in de Play Store en check eerst of de Jaaah app het op je Android-tablet doet. -
In de app vind je onder Facturen een specificatie van je factuur en een uitleg waarom en waarvoor je precies moet betalen. Bijvoorbeeld omdat je eigen risico of een eigen bijdrage moet betalen. Of je krijgt maar een deel vergoed omdat je zorgverlener geen contract heeft met ons. Heb je toch nog vragen, stel ons dan een vraag in de chat. Dat doe je via de app.
-
e kan je tijdens het kalenderjaar bij Jaaah verzekeren in twee situaties. Als je 18 jaar wordt of als je vanuit het buitenland komt en verzekeringsplichtig bent. Hoe weet je of je verzekeringsplichtig bent? Dit kan je laten beoordelen door de Sociale Verzekeringsbank.
-
Een zorgverzekeringskaart geeft je snel inzicht in de belangrijkste voorwaarden van een zorgverzekering.
Bekijk de verschillende zorgverzekeringskaarten:
Algemeen
-
Hier kun je de Algemene regels en Vergoedingen van Jaaah bekijken en downloaden.
-
Je vraagt de verzekeringsverklaring aan door contact met ons op te nemen via de app.
-
Het E106/S1-formulier is voor personen die werken in Nederland, maar wonen in een EU-/EER- of verdragsland. Dit formulier geeft aan dat je recht hebt op medische zorg in het land waar je woont, volgens de plaatselijke regels. En dat je premie betaalt in Nederland.
De Nederlandse basisverzekering vergoedt soms niet alle zorg in het land waar je woont, of niet volledig. Bijvoorbeeld als de medische zorg duurder is dan in Nederland. Met een E106/S1-formulier:- meld je je aan bij een zorgverzekeraar in het EU-/EER- of verdragsland waar je woont
- kun je laten zien dat je bij Jaaah verzekerd bent. En dat je bij ons premie betaalt
- vergoeden we de medische zorg in het land waar je woont volgens de plaatselijke regels. Meestal betaal je geen (extra) premie voor een zorgverzekering in het land waar je woont
Heb je een E106/S1 formulier nodig? Neem dan contact met ons op via de app.
-
Alvast gefeliciteerd met je verjaardag! Bij Jaaah heeft iedereen vanaf 18 jaar een eigen polis. Je hebt dan je eigen verzekering en kunt zelf je gegevens en je zorggebruik in de app inzien. Daarvoor hoef je niets te doen: we maken automatisch een nieuwe polis voor je aan. Je ontvangt hierover bericht van ons. Je betaalt premie vanaf de 1e dag van de maand die volgt op je 18e verjaardag. Word je dus 18 jaar op 15 augustus, dan betaal je premie vanaf 1 september.
-
Mooi! Jaaah is een digitale verzekering, dus we communiceren graag via de app. Hiervoor hoef je alleen de app te activeren met DigiD. En je moet je e-mailadres invullen bij Mijn Gegevens. Je ontvangt daarna geen post meer van ons. Lukt het niet om de app te activeren, neem dan contact met ons op via jaaah.nl/contact.
-
Wij doen ons best om je zo goed mogelijk te helpen. Ben je toch niet tevreden of het niet eens met een beslissing die we hebben genomen? Dien je klacht in via het klachtenformulier. Lees meer informatie op de pagina Ik heb een klacht.
-
Jaaah is een digitale zorgverzekering. Je kunt je (digitale) zorgpas daarom in de app vinden. In Nederland en de meeste Europese landen kun je je digitale zorgpas gebruiken. Wil je toch een fysiek pasje? Neem dan contact met ons op via de app.
-
Op deze pagina leggen we je uit hoe de premie tot stand komt.
Jaaah app
-
Dat doe je door in te loggen met je DigiD. Daarna kun je een pincode instellen en ook aangeven of je wilt kunnen inloggen met je vingerafdruk of gezichtsherkenning.
Let op: onze app werkt op je smartphone, als die draait op Android 8.0.1 of iOS 13 of hoger. En op tablets met iOS 13 of hoger. Heb je een Android-tablet? Kijk dan in de Play Store en check eerst of de Jaaah app het op je Android-tablet doet. -
Jaaah is een digitale verzekering. Daarom gaat alles via onze app op je telefoon. Zo heb je je zorgverzekering altijd bij de hand. Wil je weten wat je met de Jaaah app kunt? Bekijk dan: Help me even: hoe werkt jullie app?
-
De eerste keer moet je de app activeren met DigiD. Daarna kun je een pincode of vingerafdruk instellen waarmee je inlogt. Je kunt de app pas activeren als je aanvraag bij Jaaah definitief is. Is je aanvraag akkoord, dan kun je direct de app gebruiken.
-
Onze app werkt op je smartphone, als die draait op Android 8.0.1 of iOS 13 of hoger. En op tablets met iOS 13 of hoger. Heb je een Android-tablet? Ga dan eerst naar de Play Store en check of de Jaaah app op jouw Android-tablet werkt.
Aanvragen
-
Bij Jaaah krijgt iedereen (vanaf 18 jaar) een eigen polis. Geen gedoe met gegevens die je niet kunt bekijken, maar altijd zelf de baas zijn over je zorgverzekering. Je kunt in de app alles direct inzien en wijzigen. Zo heb je altijd je verzekering bij de hand. Wel zo makkelijk. Minderjarige kinderen kunnen wel meeverzekerd worden op dezelfde polis. Ze krijgen dezelfde verzekering(en) zonder extra kosten. Zo, ook weer geregeld!
-
Je polisblad staat in de app, onder Mijn verzekering.
-
De overheid bepaalt elk jaar het eigen risico. In 2023 is dit € 385. Als je in 2023 zorgkosten maakt die onder de basisverzekering vallen, moet je tot dit bedrag de kosten eerst zelf betalen. Er zijn een paar uitzonderingen, zoals de huisarts. In ruil voor een korting (in 2023 € 18 per maand) kun je ervoor kiezen om € 500 extra eigen risico te nemen.
De hoogte van de korting bepalen we aan de hand van de kosten die wij verwachten te maken bij het vergoeden van zorg. Door de stijgende zorgkosten is de korting voor het verhogen van het eigen risico in 2023 lager dan in 2022.
-
Jaaah! Je krijgt 2% korting als je je premie per jaar betaalt.
-
Ben je níet de hoofdverzekerde (verzekeringsnemer), dan kun je door het jaar heen gewoon overstappen. Je oude verzekering wordt dan automatisch opgezegd.
Ben je de hoofdverzekerde (verzekeringsnemer), dan kun je alleen aan het einde van het jaar (dus voor 1 januari) opzeggen. Je hebt daarna tot en met 31 januari de tijd om een nieuwe verzekering aan te vragen. Die gaat dan met terugwerkende kracht in op 1 januari.
-
Nee, bij Jaaah kennen wij geen wachttijden bij aanvullende verzekeringen. Heb je zorg nodig, dan kun je daar meteen gebruik van maken.
-
Nee hoor, bij Jaaah mag iedereen een aanvullende verzekering afsluiten.
-
Je kan je tijdens het kalenderjaar bij Jaaah verzekeren in twee situaties. Als je 18 jaar wordt of als je vanuit het buitenland komt en verzekeringsplichtig bent. Hoe weet je of je verzekeringsplichtig bent? Dit kan je laten beoordelen door de Sociale Verzekeringsbank.
Wijzigen
-
Zeg je oude zorgverzekering altijd op voor 1 januari. Daarna heb je nog tot en met 31 januari om een nieuwe zorgverzekering aan te vragen, of een bestaande verzekering bij Jaaah aan te passen.
-
Hartelijk gefeliciteerd! Je kunt de geboorte doorgeven via de app onder Mijn gegevens. Doe dit binnen 4 maanden na de geboorte.
-
Je kunt dit doen in de app onder Mijn gegevens. Ben je verhuisd, dan worden je gegevens automatisch aangepast in ons systeem als je je nieuwe adres opgeeft bij de gemeente. Dit hoef je dus niet nog eens aan ons door te geven.
-
Je kunt je verzekering aanpassen in de app via Mijn verzekering als dit toegestaan is. Tijdens het jaar kun je je verzekering niet aanpassen. Heb je hierover vragen? Neem dan contact met ons op via de app.
-
Je rekeningnummer verander je in de app onder Mijn gegevens. Je geeft dan ook meteen toestemming voor automatische incasso.
-
Een basisverzekering is verplicht voor iedereen die woont of werkt in Nederland. Alleen als je geen verzekeringsrecht hebt, mag je geen basisverzekering in Nederland afsluiten. Er zijn verschillende redenen waarom je geen verzekeringsrecht (meer) hebt, denk aan emigratie of inkomen uit het buitenland. Het verzekeringsrecht wordt bepaald volgens de Richtlijn gerede twijfel vanuit Zorgverzekeraars Nederland.
Wil je meer informatie over het verzekeringsrecht? Bekijk dan Basisverzekering en bepalen verzekeringsrecht >
Heb je een werkgevers- of accountantsverklaring nodig?
• bij loondienst: ingevulde verklaring van de werkgever voor werknemers
• bij zelfstandig ondernemen/freelance werkzaamheden: ingevulde verklaring van de accountant voor zelfstandige ondernemers/freelancers
Opzeggen
-
Neeeh, je wilt Jaaah verlaten? Jammer hoor. Aan het eind van elk kalenderjaar kun je overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Als je nu opzegt, dan stopt je verzekering eind dit jaar. Je kunt zelf opzeggen via de app. Wij beëindigen dan je basisverzekering en eventuele aanvullende verzekeringen voor je. Wel moet je dan vóór 1 februari een nieuwe zorgverzekering afsluiten. Deze gaat dan met terugwerkende kracht in per 1 januari. Let op! Sommige zorgverzekeraars hebben een opzegservice. Je geeft in de aanvraag aan of je wilt dat zij jouw basisverzekering (en eventueel je aanvullende verzekeringen) bij ons opzeggen. Zij regelen dat dan direct met ons.
-
Ja, als je voor 1 januari over bent gestapt, zeggen wij jouw basisverzekering automatisch voor je op. En ook je aanvullende verzekering als je dit bij de aanvraag aangeeft.
Let op: had je een basisverzekering met daarbij een aanvullende verzekering en heb je de Jaaah basisverzekering via een vergelijkingssite aangevraagd? Dan zeggen zij alleen je basisverzekering bij je vorige zorgverzekeraar op. Wil je de aanvullende verzekering niet behouden? Zeg deze dan zelf op bij je vorige zorgverzekeraar.
Betalen
-
In Nederland moet je voor de meeste zorg uit de basisverzekering eerst het eigen risico betalen. De overheid bepaalt de hoogte van dit eigen risico. Daarnaast kun je ook kiezen voor een vrijwillig eigen risico. Lees meer informatie op pagina Eigen risico.
-
Voor sommige zorg moet je een eigen bijdrage betalen. Je leest bij de vergoedingen of dit het geval is en zo ja, hoeveel je moet betalen. Lees meer informatie op pagina Eigen bijdrage.
-
Het eigen risico geldt voor (bijna) alle zorg die onder de basisverzekering valt. Elk jaar betaal je eerst een deel zelf. Voor 2022 en 2023 is het eigen risico € 385. Voor sommige zorg wordt een eigen bijdrage gevraagd. Dit kan een vast bedrag zijn of een percentage van de kosten. Dit deel betaal je altijd zelf. Ook als je je eigen risico al opgebruikt hebt.
-
In de app vind je onder Facturen een specificatie van je factuur en een uitleg waarom en waarvoor je precies moet betalen. Bijvoorbeeld omdat je eigen risico of een eigen bijdrage moet betalen. Of je krijgt maar een deel vergoed omdat je zorgverlener geen contract heeft met ons. Heb je toch nog vragen, stel ons dan een vraag in de chat. Dat doe je via de app.
-
Nee, jammer genoeg niet. Wel kun je in delen betalen nadat je zorgkosten hebt gemaakt. Je kunt dan een betalingsregeling aanvragen in de app.
-
Geen enkel probleem. Je kunt bij ons je rekening ook in delen betalen. Vraag een betalingsregeling aan in de app, onder Facturen.
-
Wij schrijven de premie meestal rond de 29e van de maand af. Je betaalt altijd een maand vooruit. Bijvoorbeeld: eind januari betaal je de premie voor februari.
Heb je je verzekering bij Jaaah net opgezegd, maar hebben we toch de premie voor (januari) 2023 van je rekening afgeschreven? Dan wordt het geld rond 14 januari weer op je rekening teruggestort. Daar hoef je niets voor te doen.
Let op: is jouw premie voor januari afgeschreven in januari? Dan wordt de premie van februari ook in januari geïncasseerd. -
Dat is heel eenvoudig. Ga in de app naar Mijn gegevens. Onder Betaalgegevens kun je de optie Automatische incasso aanzetten en je rekeningnummer veranderen.
-
In onze voorwaarden hebben wij de hardheidsclausule opgenomen. Ga je naar een zorgverlener waar wij geen contract hebben, dan moet je vaak een deel zelf betalen. Ben je door jouw financiële situatie niet in staat om deze eigen kosten te betalen? En kun je daardoor dus niet naar de zorgverlener van jouw keuze? Dan kun je een beroep doen op de hardheidsclausule. Met deze regeling kun je ons vragen om een hogere vergoeding. Wil je hier gebruik van maken? Laat ons dan via het contactformulier (kies voor Overig en geef aan dat het om een ‘Verzoek hardheidsclausule’ gaat) weten waarom de vergoeding voor jou onvoldoende is, dan kijken wij wat we voor jou kunnen betekenen.
Zorggebruik
-
In onze voorwaarden hebben wij de hardheidsclausule opgenomen. Ga je naar een zorgverlener waar wij geen contract hebben, dan moet je vaak een deel zelf betalen. Ben je door jouw financiële situatie niet in staat om deze eigen kosten te betalen? En kun je daardoor dus niet naar de zorgverlener van jouw keuze? Dan kun je een beroep doen op de hardheidsclausule. Met deze regeling kun je ons vragen om een hogere vergoeding. Wil je hier gebruik van maken? Laat ons dan via het contactformulier (kies voor Overig en geef aan dat het om een ‘Verzoek hardheidsclausule’ gaat) weten waarom de vergoeding voor jou onvoldoende is, dan kijken wij wat we voor jou kunnen betekenen.
-
Kijk hiervoor in de zorgzoeker. Je kunt ook zoeken op een bepaalde behandeling om te zien met welke zorgverlener we daarvoor een contract hebben.
-
Je kunt zonder bijbetaling terecht bij alle ziekenhuizen in Nederland. Dit geldt niet voor zelfstandig behandelcentra. Als je naar een zelfstandig behandelcentrum gaat waar we geen contract mee hebben, betaal je waarschijnlijk een deel van de rekening zelf.
In onze zorgzoeker vind je alle ziekenhuizen. Lees meer informatie over de zorgzoeker op pagina Hoe vind ik een zorgverlener. -
Bij zorgverleners waar wij geen contract mee hebben, vergoeden wij bij Jaaah maximaal 75% van het gemiddeld gecontracteerd tarief. Dit geldt niet voor acute zorg, huisarts en tandheelkundige zorg. Die vergoeden we altijd 100%.
Wil je hier meer over weten? Kijk dan op pagina Help me even: worden alle zorgverleners vergoed. -
Maak een foto van de rekening en stuur die in via de Jaaah app. Binnen een paar dagen krijg je van ons een reactie en weet je wat je vergoed krijgt.
-
Kijk in de app of op onze website welke zorg wij vergoeden. Let op: Jaaah is een naturaverzekering. Dat betekent dat als je naar een zorgverlener gaat waarmee wij geen contract hebben, je niet het hele bedrag vergoed krijgt. Kijk daarom niet alleen naar de vergoeding, maar ook of je zorgverlener een contract met Jaaah heeft.
-
Dit zijn de kosten voor de dienstverlening van de apotheek. Bijvoorbeeld voor het samenstellen van medicijnen. Ook controleert de apotheek of je geen verkeerde combinatie van medicijnen gebruikt. Je betaalt deze kosten altijd voor het ophalen of laten bezorgen van een bestelling. Op je rekening van de apotheek zie je de totaalprijs van je medicijnen inclusief deze terhandstellingskosten.
-
Er zijn binnen de zorg afspraken over welke wachttijden aanvaardbaar zijn. Als je de wachttijd te lang vindt check dan onze zorgzoeker. Hier vind je ziekenhuizen en specialisten waar je mogelijk sneller terecht kan. Lukt het niet om via deze weg een kortere wachttijd te vinden? Neem dan contact op met onze ZorgConsulenten.
-
Dbc staat voor diagnose-behandelcombinatie. Als iemand in het ziekenhuis belandt, wordt niet iedere handeling, zoals een injectie of röntgenfoto, apart afgerekend. Betaling van ziekenhuiszorg gebeurt aan de hand van dbc-zorgproducten. Die zou je kunnen zien als een pakket aan zorg die wordt gebruikt bij een bepaalde behandeling. Lees meer informatie op pagina Wat is een dbc.
-
Gefeliciteerd! Het is belangrijk dat je op tijd kraamzorg aanvraagt. Wij adviseren je om dit in de 16de week van je zwangerschap aan te vragen. Dit kan online bij de kraamzorgorganisatie van je keuze. Of neem contact met onze Kraamzorg Service (088 668 97 50).
Let op: een kraampakket wordt niet vergoed uit de basisverzekering. Je kunt zelf een kraampakket kopen bij een apotheek, drogist of via het internet.
En tot slot, vergeet niet om je kindje binnen vier maanden na de geboorte bij ons aan te melden.
-
Jaaah, je kunt gebruikmaken van Headspace via Jaaah als je al een Headspace account hebt. Hieronder leggen we uit wat je daarvoor moet doen:
1) Neem contact op met de klantenservice van Headspace
2) De klantenservice helpt je met een refund of een ‘vertraging’ van je abonnement
3) Vervolgens kun je via je persoonlijk link je bestaande accountgegevens koppelen aan ons gratis abonnement. Die persoonlijke link ontvang je per mail. Na het koppelen kun je met je bestaande accountgegevens gebruikmaken van Headspace tot en met 31 december van dit jaar. -
Jazeker, voor spoedeisende hulp en bevallingen kun je altijd terecht bij elk ziekenhuis in Nederland.
-
Zeker! Neem bij een ongeval altijd contact met ons op via verhaalszaken@jaaah.nl
-
Dat tarief is het bedrag dat een huisarts per kwartaal ontvangt voor alle ingeschreven cliënten. Het maakt voor dit tarief niet uit of je laatst wel of niet bij de huisarts bent geweest. Het inschrijftarief wordt vergoed door Jaaah.
Wil je meer weten over het inschrijftarief?
Bekijk dan de pagina van de Rijksoverheid over het inschrijftarief >
Buitenland
-
Een werkgevers- of accountantsverklaring vind je hier >
-
Wil je volledig gedekt zijn voor spoedeisende zorg in het buitenland? Dan kan de aanvullende verzekering Jaaah op reis of het pakket Jaaah best interessant zijn.
Check voordat je op reis gaat ook welk verzekeringsbewijs je nodig hebt. Lees meer op de pagina Neem het juiste verzekeringsbewijs mee. -
Soms kun je je zorgverzekering in Nederland houden. Maar dat kan lang niet altijd! Wil je weten hoe dat bij jou zit? Neem dan contact met ons op via de app.
-
Zeker, als je op reis gaat moet je altijd het juiste verzekeringsbewijs meenemen. Wil je weten wat dan precies? Lees meer op pagina Neem het juiste verzekeringsbewijs mee.
-
Neem dan meteen contact op met onze alarmcentrale. Je kunt ze dag en nacht bellen. Het telefoonnummer van de alarmcentrale is: +31 88 668 97 77.
-
Je kunt bij Jaaah eenvoudig declareren. Neem hiervoor contact op met een van onze medewerkers via de chat in de app. Zij kunnen je verder helpen met je declaratie.
-
Om je rekening goed te kunnen verwerken, moet de volgende informatie erop staan: je naam en geboortedatum, naam van de arts en het specialisme, behandeldatum, datum waarop de rekening is gemaakt, medische indicatie en een overzicht van de behandelingen en onderzoeken die je hebt gekregen. Gaat het om een rekening van een medicijn? Dan moet de naam, het aantal stuks, aantal mg of ml en de prijs erop staan.
Daarnaast moet je rekening in het Nederlands, Engels, Duits, Frans of Spaans zijn. Is dit niet het geval? Dan kunnen wij om een vertaling vragen.
-
Soms heb je een schriftelijke verklaring van ons nodig waarin staat dat je verzekerd bent voor zorgkosten. Die moet je dan bij aankomst in je vakantieland of bij de aanvraag van je visum laten zien. Om deze verklaring aan te vragen kun je contact opnemen met ons.
-
Nee, we vergoeden deze kosten niet als je je op eigen verzoek bij een particuliere teststraat laat testen op het coronavirus. Bijvoorbeeld wanneer je een negatieve testuitslag nodig hebt om een ander land binnen te komen.
-
Jaaah basis vergoedt spoedeisende zorg in het buitenland, tot Nederlands tarief. Een negatief reisadvies (oranje of rood) heeft geen invloed op de vergoeding. Voor meer informatie bekijk de vergoeding Buitenland: spoedeisende zorg.