Antwoord op je vragen

Hulp nodig? We hebben de meestgestelde vragen én de antwoorden daarop hieronder voor je verzameld. Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op via de app.

Meestgestelde vragen

Tot wanneer kan ik mijn verzekering aanpassen of opzeggen?

Zeg je oude zorgverzekering altijd op voor 1 januari. Daarna heb je nog tot en met 31 januari om een nieuwe zorgverzekering aan te vragen, of een bestaande verzekering bij Jaaah aan te passen.

Wanneer schrijven jullie mijn premie af?

Wij schrijven de premie meestal rond de 29e van de maand af. Je betaalt altijd een maand vooruit. Bijvoorbeeld: eind januari betaal je de premie voor februari.

Heb je je verzekering bij Jaaah net opgezegd, maar hebben we toch de premie voor (januari) 2022 van je rekening afgeschreven? Dan wordt het geld rond 14 januari weer op je rekening teruggestort. Daar hoef je niets voor te doen.

Let op: is jouw premie voor januari afgeschreven in januari? Dan wordt de premie van februari ook in januari geïncasseerd. 

Hoe weet ik of mijn zorgverlener een contract met Jaaah heeft?

Kijk hiervoor in de zorgzoeker. Je kunt ook zoeken op een bepaalde behandeling om te zien met welke zorgverlener we daarvoor een contract hebben.

Hoe kan ik de app activeren?

Dat doe je door in te loggen met je DigiD. Daarna kun je een pincode instellen en ook aangeven of je wilt kunnen inloggen met je vingerafdruk of gezichtsherkenning.

Let op: onze app werkt op je smartphone, als die draait op Android 8.0.1 of iOS 13 of hoger. En op tablets met iOS 13 of hoger. Heb je een Android-tablet? Kijk dan in de Play Store en check eerst of de Jaaah app het op je Android-tablet doet.

Help me even: hoe activeer ik de app?

Ik heb een rekening van jullie gekregen. Waarom moet ik die betalen?

In de app vind je onder Facturen een specificatie van je factuur en een uitleg waarom en waarvoor je precies moet betalen. Bijvoorbeeld omdat je eigen risico of een eigen bijdrage moet betalen. Of je krijgt maar een deel vergoed omdat je zorgverlener geen contract heeft met ons. Heb je toch nog vragen, stel ons dan een vraag in de chat. Dat doe je via de app.

Kan ik mij tijdens het kalenderjaar verzekeren bij Jaaah?

Je kan je tijdens het kalenderjaar bij Jaaah verzekeren in twee situaties. Als je 18 jaar wordt of als je vanuit het buitenland komt en verzekeringsplichtig bent. Hoe weet je of je verzekeringsplichtig bent? Dit kan je laten beoordelen door de Sociale Verzekeringsbank.

Algemeen

Waar vind ik de Algemene regels en Vergoedingen van Jaaah?

Hier kun je de Algemene regels en Vergoedingen van Jaaah bekijken en downloaden.

Algemene regels en Vergoedingen >

Ik heb een verzekeringsverklaring nodig want ik ga naar het buitenland. Hoe krijg ik die?

Je vraagt de verzekeringsverklaring aan door contact met ons op te nemen via de app.

Ik heb een E106/S1-formulier nodig. Wat is dat?

Het E106/S1-formulier is voor personen die werken in Nederland, maar wonen in een EU-/EER- of verdragsland. Dit formulier geeft aan dat je recht hebt op medische zorg in het land waar je woont, volgens de plaatselijke regels. En dat je premie betaalt in Nederland.

De Nederlandse basisverzekering vergoedt soms niet alle zorg in het land waar je woont, of niet volledig. Bijvoorbeeld als de medische zorg duurder is dan in Nederland. Met een E106/S1-formulier:

  • meldt je je aan bij een zorgverzekeraar in het EU-/EER- of verdragsland waar je woont
  • kun je laten zien dat je bij Jaaah verzekerd bent. En dat je bij ons premie betaalt
  • vergoeden we de medische zorg in het land waar je woont volgens de plaatselijke regels. Meestal betaal je geen (extra) premie voor een zorgverzekering in het land waar je woont

Heb je een E106/S1 formulier nodig? Neem dan contact met ons op via de app.

Ik word binnenkort 18 jaar. Wat moet ik regelen voor mijn zorgverzekering?

Alvast gefeliciteerd met je verjaardag! Bij Jaaah heeft iedereen vanaf 18 jaar een eigen polis. Je hebt dan je eigen verzekering en kunt zelf je gegevens en je zorggebruik in de app inzien. Daarvoor hoef je niets te doen: we maken automatisch een nieuwe polis voor je aan. Je ontvangt hierover bericht van ons. Je betaalt premie vanaf de 1e dag van de maand die volgt op je 18e verjaardag. Word je dus 18 jaar op 15 augustus, dan betaal je premie vanaf 1 september.

Lees hier alles over wat je moet regelen als je 18 wordt

Ik ontvang post van jullie, maar wil alleen e-mails en tekstberichten ontvangen. Hoe zet ik dit om?

Mooi! Jaaah is een digitale verzekering, dus we communiceren graag via de app. Hiervoor hoef je alleen de app te activeren met DigiD. En je moet je e-mailadres invullen bij Mijn Gegevens. Je ontvangt daarna geen post meer van ons. Lukt het niet om de app te activeren, neem dan contact met ons op via jaaah.nl/contact.

Ik heb een klacht, waar kan ik deze kwijt?

 Wij doen ons best om je zo goed mogelijk te helpen. Ben je toch niet tevreden of het niet eens met een beslissing die we hebben genomen? Dien je klacht in via het klachtenformulier. Lees meer informatie op de pagina Ik heb een klacht.

Hoe kom ik aan een zorgpas?

Jaaah is een digitale zorgverzekering. Je kunt je (digitale) zorgpas daarom in de app vinden. In Nederland en de meeste Europese landen kun je je digitale zorgpas gebruiken. Wil je toch een fysiek pasje? Neem dan contact met ons op via de app.

Jaaah app

Hoe kan ik de app activeren?

Dat doe je door in te loggen met je DigiD. Daarna kun je een pincode instellen en ook aangeven of je wilt kunnen inloggen met je vingerafdruk of gezichtsherkenning.

Let op: onze app werkt op je smartphone, als die draait op Android 8.0.1 of iOS 13 of hoger. En op tablets met iOS 13 of hoger. Heb je een Android-tablet? Kijk dan in de Play Store en check eerst of de Jaaah app het op je Android-tablet doet.

Help me even: hoe activeer ik de app?

Hoe werkt de app?

Jaaah is een digitale verzekering. Daarom gaat alles via onze app op je telefoon. Zo heb je je zorgverzekering altijd bij de hand. Wil je weten wat je met de Jaaah app kunt? Bekijk dan: Help me even: hoe werkt jullie app?

 

Het lukt mij niet om in de app in te loggen. Wat doe ik verkeerd?

De eerste keer moet je de app activeren met DigiD. Daarna kun je een pincode of vingerafdruk instellen waarmee je inlogt. Je kunt de app pas activeren als je aanvraag bij Jaaah definitief is. Is je aanvraag akkoord, dan kun je direct de app gebruiken.

Help me even: inloggen in de app lukt niet

Op welke apparaten werkt de Jaaah app?

Onze app werkt op je smartphone, als die draait op Android 8.0.1 of iOS 13 of hoger. En op tablets met iOS 13 of hoger. Heb je een Android-tablet? Ga dan eerst naar de Play Store en check of de Jaaah app op jouw Android-tablet werkt.

Aanvragen

Kan mijn partner meeverzekerd worden op mijn polis?

Bij Jaaah krijgt iedereen (vanaf 18 jaar) een eigen polis. Geen gedoe met gegevens die je niet kunt bekijken, maar altijd zelf de baas zijn over je zorgverzekering. Je kunt in de app alles direct inzien en wijzigen. Zo heb je altijd je verzekering bij de hand. Wel zo makkelijk. Minderjarige kinderen kunnen wel meeverzekerd worden op dezelfde polis. Ze krijgen dezelfde verzekering(en) zonder extra kosten. Zo, ook weer geregeld!

Waar vind ik mijn polisblad?

Je polisblad staat in de app, onder Mijn verzekering.

Krijg ik korting als ik mijn premie per jaar betaal?

Jaaah! Je krijgt 2% korting als je je premie per jaar betaalt.

Ik ben nu bij mijn ouders of partner verzekerd, kan ik overstappen naar Jaaah?

Ben je níet de hoofdverzekerde (verzekeringsnemer), dan kun je door het jaar heen gewoon overstappen. Je oude verzekering wordt dan automatisch opgezegd.

Ben je de hoofdverzekerde (verzekeringsnemer), dan kun je alleen aan het einde van het jaar (dus voor 1 januari) opzeggen. Je hebt daarna tot en met 31 januari de tijd om een nieuwe verzekering aan te vragen. Die gaat dan met terugwerkende kracht in op 1 januari.

Heeft Jaaah wachttijden voor aanvullende verzekeringen?

Nee, bij Jaaah kennen wij geen wachttijden bij aanvullende verzekeringen. Heb je zorg nodig, dan kun je daar meteen gebruik van maken.

Moet ik gezondheidsvragen beantwoorden bij aanvullende verzekeringen?

Nee hoor, bij Jaaah mag iedereen een aanvullende verzekering afsluiten.

Kan ik mij tijdens het kalenderjaar verzekeren bij Jaaah?

Je kan je tijdens het kalenderjaar bij Jaaah verzekeren in twee situaties. Als je 18 jaar wordt of als je vanuit het buitenland komt en verzekeringsplichtig bent. Hoe weet je of je verzekeringsplichtig bent? Dit kan je laten beoordelen door de Sociale Verzekeringsbank.

Wijzigen

Tot wanneer kan ik mijn verzekering aanpassen of opzeggen?

Zeg je oude zorgverzekering altijd op voor 1 januari. Daarna heb je nog tot en met 31 januari om een nieuwe zorgverzekering aan te vragen, of een bestaande verzekering bij Jaaah aan te passen.

Ik wil een geboorte doorgeven, hoe kan ik dit doen?

Hartelijk gefeliciteerd! Je kunt de geboorte doorgeven via de app onder Mijn gegevens.

Ik wil mijn gegevens aanpassen. Hoe doe ik dit?

Je kunt dit doen in de app onder Mijn gegevens. Ben je verhuisd, dan worden je gegevens automatisch aangepast in ons systeem als je je nieuwe adres opgeeft bij de gemeente. Dit hoef je dus niet nog eens aan ons door te geven.

Ik wil mijn verzekering aanpassen. Hoe doe ik dit?

Je kunt je verzekering aanpassen in de app via Mijn verzekering als dit toegestaan is. Tijdens het jaar kun je je verzekering niet aanpassen. Heb je hierover vragen? Neem dan contact met ons op via de app.

Ik wil mijn rekeningnummer aanpassen. Hoe doe ik dat?

Je rekeningnummer verander je in de app onder Mijn gegevens. Je geeft dan ook meteen toestemming voor automatische incasso.

Jullie geven aan dat ik geen verzekeringsrecht heb. Wat betekent dit?

Een basisverzekering is verplicht voor iedereen die woont of werkt in Nederland. Alleen als je geen verzekeringsrecht hebt, mag je geen basisverzekering in Nederland afsluiten. Er zijn verschillende redenen waarom je geen verzekeringsrecht (meer) hebt, denk aan emigratie of inkomen uit het buitenland. Het verzekeringsrecht wordt bepaald volgens de Richtlijn gerede twijfel vanuit Zorgverzekeraars Nederland.

Wil je meer informatie over het verzekeringsrecht? Bekijk dan Basisverzekering en bepalen verzekeringsrecht  >

Heb je een werkgevers- of accountantsverklaring nodig?
• bij loondienst: ingevulde verklaring van de werkgever voor werknemers
• bij zelfstandig ondernemen/freelance werkzaamheden: ingevulde verklaring van de accountant voor zelfstandige ondernemers/freelancers

Opzeggen

Opzeggen, hoe werkt dat?

Neeeh, je wilt Jaaah verlaten? Jammer hoor. Aan het eind van elk kalenderjaar kun je overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Als je nu opzegt, dan stopt je verzekering eind dit jaar. Je kunt zelf opzeggen via de app. Wel moet je dan vóór 1 februari een nieuwe zorgverzekering afsluiten. Deze gaat dan met terugwerkende kracht in per 1 januari.

Let op! Sommige zorgverzekeraars hebben een opzegservice. Zij zeggen dan de zorgverzekering bij ons voor je op.

Als ik voor 1 januari over ben gestapt naar Jaaah, hebben jullie dan mijn oude verzekering opgezegd?

Ja, als je voor 1 januari over bent gestapt, zeggen wij jouw basisverzekering automatisch voor je op. En ook je aanvullende verzekering als je dit bij de aanvraag aangeeft.

Let op: had je een basisverzekering met daarbij een aanvullende verzekering en heb je de Jaaah basisverzekering via een vergelijkingssite aangevraagd? Dan zeggen zij alleen je basisverzekering bij je vorige zorgverzekeraar op.

Betalen

Wanneer betaal ik eigen risico?

In Nederland moet je voor de meeste zorg uit de basisverzekering eerst het eigen risico betalen. De overheid bepaalt de hoogte van dit eigen risico. Daarnaast kun je ook kiezen voor een vrijwillig eigen risico. Lees meer informatie op pagina Eigen risico.

Wanneer betaal ik een eigen bijdrage?

Voor sommige zorg moet je een eigen bijdrage betalen. Je leest bij de vergoedingen of dit het geval is en zo ja, hoeveel je moet betalen. Lees meer informatie op pagina Eigen bijdrage.

Wat is het verschil tussen een eigen risico en een eigen bijdrage?

Het eigen risico geldt voor (bijna) alle zorg die onder de basisverzekering valt. Elk jaar betaal je eerst een deel zelf. Voor 2022 en 2023 is het eigen risico € 385. Voor sommige zorg wordt een eigen bijdrage gevraagd. Dit kan een vast bedrag zijn of een percentage van de kosten. Dit deel betaal je altijd zelf. Ook als je je eigen risico al opgebruikt hebt.

Ik heb een rekening van jullie gekregen. Waarom moet ik die betalen?

In de app vind je onder Facturen een specificatie van je factuur en een uitleg waarom en waarvoor je precies moet betalen. Bijvoorbeeld omdat je eigen risico of een eigen bijdrage moet betalen. Of je krijgt maar een deel vergoed omdat je zorgverlener geen contract heeft met ons. Heb je toch nog vragen, stel ons dan een vraag in de chat. Dat doe je via de app.

Kan ik mijn eigen risico vooraf in delen betalen?

Nee, jammer genoeg niet. Wel kun je in delen betalen nadat je zorgkosten hebt gemaakt. Je kunt dan een betalingsregeling aanvragen in de app.

Ik heb een rekening gekregen maar kan 'm niet in 1 keer betalen. Wat nu?

Geen enkel probleem. Je kunt bij ons je rekening ook in delen betalen. Vraag dit aan in de app.

Wanneer schrijven jullie mijn premie af?

Wij schrijven de premie meestal rond de 29e van de maand af. Je betaalt altijd een maand vooruit. Bijvoorbeeld: eind januari betaal je de premie voor februari.

Heb je je verzekering bij Jaaah net opgezegd, maar hebben we toch de premie voor (januari) 2022 van je rekening afgeschreven? Dan wordt het geld rond 14 januari weer op je rekening teruggestort. Daar hoef je niets voor te doen.

Let op: is jouw premie voor januari afgeschreven in januari? Dan wordt de premie van februari ook in januari geïncasseerd. 

Ik krijg elke keer een iDEAL betaalverzoek, maar dat wil ik niet. Hoe zet ik mijn betaling om naar automatische incasso?

Dat is heel eenvoudig. Ga in de app naar Mijn gegevens. Onder Betaalgegevens kun je de optie Automatische incasso aanzetten en je rekeningnummer veranderen.

Zorggebruik

Hoe weet ik of mijn zorgverlener een contract met Jaaah heeft?

Kijk hiervoor in de zorgzoeker. Je kunt ook zoeken op een bepaalde behandeling om te zien met welke zorgverlener we daarvoor een contract hebben.

Bij welke ziekenhuizen kan ik terecht?

Je kunt zonder bijbetaling terecht bij alle ziekenhuizen in Nederland. Dit geldt niet voor zelfstandig behandelcentra. Als je naar een zelfstandig behandelcentrum gaat waar we geen contract mee hebben, betaal je waarschijnlijk een deel van de rekening zelf.

In onze zorgzoeker vind je alle ziekenhuizen. Lees meer informatie over de zorgzoeker op pagina Hoe vind ik een zorgverlener.

Kan ik ook terecht bij een zorgverlener waar Jaaah geen contract mee heeft?

Bij zorgverleners waar wij geen contract mee hebben, vergoeden wij bij Jaaah maximaal 75% van het gemiddeld gecontracteerd tarief. Dit geldt niet voor acute zorg, huisarts en tandheelkundige zorg. Die vergoeden we altijd 100%.

Wil je hier meer over weten? Kijk dan op pagina Help me even: worden alle zorgverleners vergoed.

Ik heb een rekening van een zorgverlener ontvangen. Hoe kan ik die declareren?

Maak een foto van de rekening en stuur die in via de Jaaah app. Binnen een paar dagen krijg je van ons een reactie en weet je wat je vergoed krijgt.

Hoe weet ik of Jaaah een behandeling vergoedt?

Kijk in de app of op onze website welke zorg wij vergoeden. Let op: Jaaah is een naturaverzekering. Dat betekent dat als je naar een zorgverlener gaat waarmee wij geen contract hebben, je niet het hele bedrag vergoed krijgt. Kijk daarom niet alleen naar de vergoeding, maar ook of je zorgverlener een contract met Jaaah heeft.

Wat zijn terhandstellingskosten bij de apotheek eigenlijk?

Dit zijn de kosten voor de dienstverlening van de apotheek. Bijvoorbeeld voor het samenstellen van medicijnen. Ook controleert de apotheek of je geen verkeerde combinatie van medicijnen gebruikt. Je betaalt deze kosten altijd voor het ophalen of laten bezorgen van een bestelling. Op je rekening van de apotheek zie je de totaalprijs van je medicijnen inclusief deze terhandstellingskosten.

Het ziekenhuis waar ik behandeld wil worden heeft een lange wachttijd, wat nu?

Er zijn binnen de zorg afspraken over welke wachttijden aanvaardbaar zijn. Als je de wachttijd te lang vindt check dan onze zorgzoeker. Hier vind je ziekenhuizen en specialisten waar je mogelijk sneller terecht kan. Lukt het niet om via deze weg een kortere wachttijd te vinden? Neem dan contact op met onze ZorgConsulenten. 

Wat is een dbc?

Dbc staat voor diagnose-behandelcombinatie. Als iemand in het ziekenhuis belandt, wordt niet iedere handeling, zoals een injectie of röntgenfoto, apart afgerekend. Betaling van ziekenhuiszorg gebeurt aan de hand van dbc-zorgproducten. Die zou je kunnen zien als een pakket aan zorg die wordt gebruikt bij een bepaalde behandeling. Lees meer informatie op pagina Wat is een dbc.

Ik ben zwanger. Wat moet ik regelen?

Gefeliciteerd! Het is belangrijk dat je op tijd kraamzorg aanvraagt. Wij adviseren je om dit in de 16de week van je zwangerschap aan te vragen. Dit kan online bij de kraamzorgorganisatie van je keuze. Of neem contact met onze Kraamzorg Service (088 668 97 50). 

Let op: een kraampakket wordt niet vergoed uit de basisverzekering. Je kunt zelf een kraampakket kopen bij een apotheek, drogist of via het internet.

En tot slot, vergeet niet om je kindje binnen vier maanden na de geboorte bij ons aan te melden.

Kan ik voor spoedeisende hulp of een bevalling wel terecht bij alle ziekenhuizen?

Jazeker, voor spoedeisende hulp en bevallingen kun je altijd terecht bij elk ziekenhuis in Nederland.

Mijn zorgkosten zijn het gevolg van een ongeval. Moet ik nu iets doen?

Zeker! Neem bij een ongeval altijd contact met ons op via verhaalszaken@jaaah.nl

Mijn huisarts heeft een inschrijftarief gedeclareerd. Wat betekent het inschrijftarief?

Dat tarief is het bedrag dat een huisarts per kwartaal ontvangt voor alle ingeschreven cliënten. Het maakt voor dit tarief niet uit of je laatst wel of niet bij de huisarts bent geweest. Het inschrijftarief wordt vergoed door Jaaah. 

Wil je meer weten over het inschrijftarief?
Bekijk dan de pagina van de Rijksoverheid over het inschrijftarief >

Buitenland

Ik heb een werkgevers- of accountantsverklaring nodig. Waar vind ik deze?

Een werkgevers- of accountantsverklaring vind je hier >

Ik ga binnenkort op reis naar het buitenland. Wat dekt mijn zorgverzekering als ik zorg nodig heb in het buitenland?

Jaaah basis vergoedt spoedeisende zorg in het buitenland, tot maximaal het bedrag dat de zorg in Nederland zou kosten. In sommige landen is de zorg flink duurder. Dat betekent dat je een deel zelf moet betalen.

Wil je volledig gedekt zijn voor spoedeisende zorg in het buitenland? Dan kan de aanvullende verzekering Jaaah op reis interessant zijn. Kijk voor meer informatie op de pagina Jaaah op reis.

Check voordat je op reis gaat ook welk verzekeringsbewijs je nodig hebt. Lees meer op de pagina Neem het juiste verzekeringsbewijs mee.

Ik ga naar het buitenland om daar te studeren of stage te lopen. Wat betekent dit voor mijn zorgverzekering?

Soms kun je je zorgverzekering in Nederland houden. Maar dat kan lang niet altijd! Wil je weten hoe dat bij jou zit? Neem dan contact met ons op via de app.

Ik ga op reis naar het buitenland. Moet ik iets meenemen waarmee ik kan bewijzen dat ik verzekerd ben voor zorg?

Zeker, als je op reis gaat moet je altijd het juiste verzekeringsbewijs meenemen. Wil je weten wat dan precies? Lees meer op pagina Neem het juiste verzekeringsbewijs mee.

Ik ben in het buitenland en heb zorg nodig. Wat moet ik doen?

Neem dan meteen contact op met onze alarmcentrale. Je kunt ze dag en nacht bellen. Het telefoonnummer van de alarmcentrale is: +31 88 668 97 77.

Ik heb zorgkosten in het buitenland gemaakt. Hoe kan ik deze declareren?

Je kunt bij Jaaah eenvoudig declareren. Neem hiervoor contact op met een van onze medewerkers via de chat in de app. Zij kunnen je verder helpen met je declaratie.

Ik heb zorgkosten in het buitenland gemaakt. Wat moet er op de rekening staan?

Om je rekening goed te kunnen verwerken, moet de volgende informatie erop staan: je naam en geboortedatum, naam van de arts en het specialisme, behandeldatum, datum waarop de rekening is gemaakt, medische indicatie en een overzicht van de behandelingen en onderzoeken die je hebt gekregen. Gaat het om een rekening van een medicijn? Dan moet de naam, het aantal stuks, aantal mg of ml en de prijs erop staan.

Daarnaast moet je rekening in het Nederlands, Engels, Duits, Frans of Spaans zijn. Is dit niet het geval? Dan kunnen wij om een vertaling vragen.

Ik heb een verzekeringsverklaring nodig voor mijn reis naar het buitenland. Hoe krijg ik die?

Soms heb je een schriftelijke verklaring van ons nodig waarin staat dat je verzekerd bent voor zorgkosten. Die moet je dan bij aankomst in je vakantieland of bij de aanvraag van je visum laten zien. Om deze verklaring aan te vragen kun je contact opnemen met ons.

Ik moet me laten testen op het coronavirus voordat ik op reis ga. Wordt dit vergoed?

Nee, we vergoeden deze kosten niet als je je op eigen verzoek bij een particuliere teststraat laat testen op het coronavirus. Bijvoorbeeld wanneer je een negatieve testuitslag nodig hebt om een ander land binnen te komen.

Krijg ik kosten vergoed als ik tijdens mijn vakantie in het buitenland ziek wordt door Corona?

Jaaah basis vergoedt spoedeisende zorg in het buitenland, tot Nederlands tarief. Een negatief reisadvies (oranje of rood) heeft geen invloed op de vergoeding. Voor meer informatie bekijk de vergoeding Buitenland: spoedeisende zorg.