Antwoord op je vragen

Weet je het even niet? Kijk dan of het antwoord op je vraag hieronder bij de meestgestelde vragen staat. Staat het antwoord er niet bij? Neem dan contact met ons op via de app.

Meestgestelde vragen

Tot wanneer kan ik mijn verzekering aanpassen of opzeggen?

Je oude zorgverzekering moet je voor 1 januari opzeggen. Daarna heb je nog tot en met 31 januari om een nieuwe zorgverzekering bij Jaaah aan te vragen, en/of aan te passen.

Wanneer schrijven jullie mijn premie af?

Wij schrijven de premie meestal rond de 29e van de maand af. Je betaalt altijd een maand vooruit. Bijvoorbeeld: eind januari betaal je de premie voor februari.

Let op: is jouw premie voor januari afgeschreven in januari? Dan wordt de premie van februari ook in januari geïncasseerd. 

Waar vind ik mijn polisblad?

Dat kun je vinden in de app, onder Mijn verzekering.

Op welke apparaten werkt de Jaaah app?

Onze app werkt op je smartphone, als die draait op Android 8.0.1 of iOS 13 of hoger. En op tablets met iOS 13 of hoger. Heb je een Android-tablet? Kijk dan in de Play Store om te weten of de Jaaah app het op je Android-tablet doet.

Hoe kan ik de app activeren?

Dat doe je door in te loggen met je DigiD. Daarna kun je een pincode instellen en ook aangeven of je wilt kunnen inloggen met je vingerafdruk of gezichtsherkenning.

Let op: onze app werkt op je smartphone, als die draait op Android 8.0.1 of iOS 13 of hoger. En op tablets met iOS 13 of hoger. Heb je een Android-tablet? Kijk dan in de Play Store om te weten of de Jaaah app het op je Android-tablet doet.

Help me even: hoe activeer ik de app?

Algemeen

Waar vind ik de Algemene regels en Vergoedingen van Jaaah?

Hier kun je de Algemene regels en Vergoedingen van Jaaah bekijken en downloaden.

Algemene regels en Vergoedingen >

Ik heb een verzekeringsverklaring nodig want ik ga naar het buitenland. Hoe krijg ik die?

Die vraag je aan door met ons contact op te nemen via de app.

Ik heb een E106/S1-formulier nodig. Wat is dat?

Het E106/S1-formulier is voor personen die werken in Nederland, maar wonen in een EU-/EER- of verdragsland. Dit formulier geeft aan dat je recht hebt op medische zorg in het land waar je woont, volgens de plaatselijke regels. En dat je premie betaalt in Nederland.

De Nederlandse basisverzekering vergoedt soms niet alle zorg in het land waar je woont, of niet volledig. Bijvoorbeeld als de medische zorg duurder is dan in Nederland. Met een E106/S1-formulier:

  • meldt je je aan bij een zorgverzekeraar in het EU-/EER- of verdragsland waar je woont
  • kun je laten zien dat je bij Jaaah verzekerd bent. En dat je bij ons premie betaalt
  • vergoeden we de medische zorg in het land waar je woont volgens de plaatselijke regels. Meestal betaal je geen (extra) premie voor een zorgverzekering in het land waar je woont

Heb je een E106/S1 formulier nodig? Neem dan contact met ons op via de app.

Ik word binnenkort 18 jaar. Wat moet ik regelen voor mijn zorgverzekering?

Gefeliciteerd! Bij Jaaah heeft iedereen vanaf 18 jaar een eigen polis. Je hebt dan je eigen verzekering en kunt zelf je gegevens en je zorggebruik in de app inzien. Daarvoor hoef je niets te doen: we maken automatisch een nieuwe polis voor je aan. Je ontvangt hierover nog een bericht van ons. Je betaalt premie vanaf de 1e dag van de maand die volgt op je 18e verjaardag. Word je dus 18 jaar op 15 augustus, dan betaal je premie vanaf 1 september.

Lees hier alles over wat je moet regelen als je 18 wordt

Ik ontvang post van jullie, maar wil alleen e-mails en tekstberichten ontvangen. Hoe zet ik dit om?

Mooi! Jaaah is een digitale verzekering, dus we communiceren graag via de app. Hiervoor hoef je alleen de app te activeren met DigiD. En je moet je e-mailadres invullen bij Mijn Gegevens. Je ontvangt daarna geen post meer van ons. Lukt het niet om de app te activeren, neem dan contact met ons op via jaaah.nl/contact.

Ik heb een klacht, waar kan ik deze kwijt?

Deze kun je indienen via het klachtenformulier. Lees meer informatie op pagina Ik heb een klacht.

Hoe kom ik aan een zorgpas?

Jaaah is een digitale zorgverzekering. Je kunt je (digitale) zorgpas daarom in de app vinden. In Nederland en de meeste Europese landen kun je je digitale zorgpas gebruiken. Wil je toch een fysiek pasje? Neem dan contact met ons op via de app.

Jaaah app

Hoe kan ik de app activeren?

Dat doe je door in te loggen met je DigiD. Daarna kun je een pincode instellen en ook aangeven of je wilt kunnen inloggen met je vingerafdruk of gezichtsherkenning.

Let op: onze app werkt op je smartphone, als die draait op Android 8.0.1 of iOS 13 of hoger. En op tablets met iOS 13 of hoger. Heb je een Android-tablet? Kijk dan in de Play Store om te weten of de Jaaah app het op je Android-tablet doet.

Help me even: hoe activeer ik de app?

Hoe werkt de app?

Jaaah is een digitale verzekering. Daarom gaat alles via onze app op je telefoon. Zo heb je je zorgverzekering altijd bij de hand. Wil je weten wat je met Jaaah app kan? Bekijk dan Help me even: hoe werkt jullie app?

Het lukt mij niet om in de app in te loggen. Wat doe ik verkeerd?

De eerste keer moet je de app activeren met DigiD. Daarna kun je een pincode of vingerafdruk instellen waarmee je inlogt. Je kunt de app pas activeren als je aanvraag bij Jaaah definitief is. Is je aanvraag akkoord, dan kun je direct de app gebruiken.

Help me even: inloggen in de app lukt niet

Op welke apparaten werkt de Jaaah app?

Onze app werkt op je smartphone, als die draait op Android 8.0.1 of iOS 13 of hoger. En op tablets met iOS 13 of hoger. Heb je een Android-tablet? Kijk dan in de Play Store om te weten of de Jaaah app het op je Android-tablet doet.

Aanvragen

Kan mijn partner meeverzekerd worden op mijn polis?

Bij Jaaah krijgt iedereen (vanaf 18 jaar) een eigen polis. Geen gedoe met gegevens die je niet kunt bekijken, maar altijd zelf de baas zijn over je zorgverzekering. Je kunt in de app alles direct inzien en wijzigen. Zo heb je altijd je verzekering bij de hand. Wel zo makkelijk! Minderjarige kinderen kunnen wel meeverzekerd worden. Ze krijgen dezelfde verzekering(en) zonder extra kosten. Zo, ook weer geregeld!

Waar vind ik mijn polisblad?

Dat kun je vinden in de app, onder Mijn verzekering.

Krijg ik korting als ik mijn premie per jaar betaal?

Jazeker! Je krijgt 2% korting als je je premie per jaar betaalt.

Ik ben nu bij mijn ouders of partner verzekerd, kan ik overstappen naar Jaaah?

Als je geen hoofdverzekerde (verzekeringsnemer) bent, kun je door het jaar heen gewoon overstappen. Je oude verzekering wordt dan automatisch opgezegd.

Ben je wel hoofdverzekerde (verzekeringsnemer), dan kun je alleen aan het einde van het jaar (dus voor 1 januari) opzeggen. Je hebt daarna tot en met 31 januari de tijd om een nieuwe verzekering aan te vragen. Die gaat dan met terugwerkende kracht in op 1 januari.

Heeft Jaaah wachttijden voor aanvullende verzekeringen?

Nee, bij Jaaah kennen wij geen wachttijden bij aanvullende verzekeringen. Heb je zorg nodig, dan kun je daar meteen gebruik van maken.

Moet ik gezondheidsvragen beantwoorden bij aanvullende verzekeringen?

Nee hoor, bij Jaaah mag iedereen een aanvullende verzekering afsluiten.

Wijzigen

Tot wanneer kan ik mijn verzekering aanpassen of opzeggen?

Je oude zorgverzekering moet je voor 1 januari opzeggen. Daarna heb je nog tot en met 31 januari om een nieuwe zorgverzekering bij Jaaah aan te vragen, en/of aan te passen.

Ik wil een geboorte doorgeven, hoe kan ik dit doen?

Hartelijk gefeliciteerd! Je kunt de geboorte doorgeven via de app onder Mijn gegevens.

Ik wil mijn gegevens aanpassen. Hoe doe ik dit?

Je kunt dit doen in de app onder Mijn gegevens. Ben je verhuisd, dan worden je gegevens automatisch aangepast in ons systeem als je je nieuwe adres opgeeft bij de gemeente. Dit hoef je dus niet nog eens aan ons door te geven.

Ik wil mijn verzekering aanpassen. Hoe doe ik dit?

Je kan je verzekering aanpassen in de app via Mijn verzekering als dit toegestaan is. Tijdens het jaar kun je je verzekering niet aanpassen. Heb je hierover vragen? Neem dan contact met ons op via de app.

Ik wil mijn rekeningnummer aanpassen. Hoe doe ik dat?

Je rekeningnummer verander je in de app onder Mijn gegevens. Je geeft dan ook meteen toestemming voor automatische incasso.

Jullie geven aan dat ik geen verzekeringsrecht heb. Wat betekent dit?

Een basisverzekering is verplicht voor iedereen die woont of werkt in Nederland. Alleen als je geen verzekeringsrecht hebt, mag je geen basisverzekering in Nederland afsluiten. Er zijn verschillende redenen waarom je geen verzekeringsrecht (meer) hebt, denk aan emigratie of inkomen uit het buitenland. Het verzekeringsrecht wordt bepaald volgens de Richtlijn gerede twijfel vanuit Zorgverzekeraars Nederland.

Wil je meer informatie over het verzekeringsrecht? Bekijk dan Basisverzekering en bepalen verzekeringsrecht  >

Heb je een werkgevers- of accountantsverklaring nodig?
• bij loondienst: ingevulde verklaring van de werkgever voor werknemers
• bij zelfstandig ondernemen/freelance werkzaamheden: ingevulde verklaring van de accountant voor zelfstandige ondernemers/freelancers

Opzeggen

Opzeggen, hoe werkt dat?

Neeeh, je wilt Jaaah verlaten? Jammer hoor. Aan het eind van elk kalenderjaar kun je overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Opzeggen kan tot en met 31 december. Meld je je op zijn laatst op die datum aan bij je nieuwe zorgverzekeraar, dan zal deze je verzekering bij ons opzeggen. Je zorgverzekering eindigt dan per 1 januari van het nieuwe jaar. Je kan ook zelf bij Jaaah opzeggen (tot en met 31 december), via de chat. Wel moet je dan vóór 1 februari een nieuwe zorgverzekering afsluiten. Deze gaat dan met terugwerkende kracht in per 1 januari.

Let op! Sommige zorgverzekeraars hebben een opzegservice. Zij zeggen dan de zorgverzekering bij ons voor je op.

Als ik voor 1 januari over ben gestapt naar Jaaah, hebben jullie dan mijn oude verzekering opgezegd?

Ja, als je voor 1 januari over bent gestapt, zeggen wij jouw basisverzekering automatisch voor je op. En ook je aanvullende verzekering als je dit bij de aanvraag aangeeft.

Let op: had je een basisverzekering met daarbij een aanvullende verzekering en heb je de Jaaah basisverzekering via een vergelijkingssite aangevraagd? Dan zeggen zij alleen je basisverzekering bij je vorige zorgverzekeraar op.

Betalen

Wanneer betaal ik eigen risico?

In Nederland moet je voor de meeste zorg uit de basisverzekering eerst het eigen risico betalen. De overheid bepaalt de hoogte van dit eigen risico. Daarnaast kun je ook kiezen voor een vrijwillig eigen risico. Lees meer informatie op pagina Eigen risico.

Wanneer betaal ik een eigen bijdrage?

Voor sommige zorg moet je een eigen bijdrage betalen. Je leest bij de vergoedingen of dit het geval is en zo ja, hoeveel je moet betalen. Lees meer informatie op pagina Eigen bijdrage.

Wat is het verschil tussen een eigen risico en een eigen bijdrage?

Het eigen risico geldt voor (bijna) alle zorg die onder de basisverzekering valt. Elk jaar betaal je eerst een deel zelf. Voor 2021 is het eigen risico € 385. Voor sommige zorg wordt een eigen bijdrage gevraagd. Dit kan een vast bedrag zijn of een percentage van de kosten. Dit deel betaal je altijd zelf. Ook als je je eigen risico al opgebruikt hebt.

Ik heb een rekening van jullie gekregen. Hoezo moet ik die betalen?

In de app vind je onder Facturen een specificatie van je factuur en een uitleg waarom en waarvoor je precies moet betalen. Zo kan het zijn dat je eigen risico of een eigen bijdrage moet betalen. Of je krijgt maar een deel vergoed omdat je zorgverlener geen contract heeft met ons. Heb je toch nog vragen, stel ons dan een vraag in de chat. Dat doe je via de app.

Kan ik mijn eigen risico vooraf in delen betalen?

Nee, jammer genoeg niet. Wel kun je in delen betalen nadat je zorgkosten hebt gemaakt. Je kunt dan een betalingsregeling aanvragen in de app.

Ik heb een rekening gekregen maar kan 'm niet in 1 keer betalen. Wat nu?

Geen enkel probleem. Je kunt bij ons je rekening ook in delen betalen. Vraag dit aan in de app.

Wanneer schrijven jullie mijn premie af?

Wij schrijven de premie meestal rond de 29e van de maand af. Je betaalt altijd een maand vooruit. Bijvoorbeeld: eind januari betaal je de premie voor februari.

Let op: is jouw premie voor januari afgeschreven in januari? Dan wordt de premie van februari ook in januari geïncasseerd. 

Ik krijg elke keer een iDEAL betaalverzoek, maar dat wil ik niet. Hoe zet ik mijn betaling om naar automatische incasso?

Dat is heel eenvoudig. Ga in de app naar Mijn gegevens. Onder Betaalgegevens kun je de optie Automatische incasso aanzetten en je rekeningnummer veranderen.

Zorggebruik

Hoe weet ik of mijn zorgverlener een contract met Jaaah heeft?

Kijk hiervoor in de zorgzoeker. Je kunt ook zoeken op een bepaalde behandeling om te zien met welke zorgverlener we daarvoor een contract hebben.

Bij welke ziekenhuizen kan ik terecht?

Je kunt zonder bijbetaling terecht bij alle ziekenhuizen in Nederland. Dit geldt niet voor zelfstandig behandelcentra. Als je naar een zelfstandig behandelcentrum gaat waar we geen contract mee hebben, betaal je waarschijnlijk een deel van de rekening zelf.

In onze zorgzoeker vind je alle ziekenhuizen. Lees meer informatie over de zorgzoeker op pagina Hoe vind ik een zorgverlener.

Kan ik ook terecht bij een zorgverlener waar Jaaah geen contract mee heeft?

Bij zorgverleners waar wij geen contract mee hebben, vergoeden wij bij Jaaah maximaal 75% van het gemiddeld gecontracteerd tarief. Dit geldt niet voor acute zorg, huisarts en tandheelkundige zorg. Die vergoeden we altijd 100%.

Wil je hier meer over weten? Kijk dan op pagina Help me even: worden alle zorgverleners vergoed.

Ik heb een rekening van een zorgverlener ontvangen. Hoe kan ik die declareren?

Bij Jaaah kun je eenvoudig declareren door een foto te maken via de app. Binnen een paar dagen krijg je van ons een reactie en weet je wat je vergoed krijgt.

Hoe weet ik of Jaaah een behandeling vergoedt?

Kijk in de app of op onze website welke zorg wij vergoeden. Let op: Jaaah is een naturaverzekering. Dat betekent dat als je naar een zorgverlener gaat waarmee wij geen contract hebben, je niet het hele bedrag vergoed krijgt. Kijk daarom niet alleen naar de vergoeding, maar ook of je zorgverlener een contract met Jaaah heeft.

Wat zijn terhandstellingskosten bij de apotheek eigenlijk?

Dit zijn de kosten voor de dienstverlening van de apotheek. Bijvoorbeeld voor het samenstellen van medicijnen. Ook controleert de apotheek of je geen verkeerde combinatie van medicijnen gebruikt. Je betaalt deze kosten altijd voor het ophalen of laten bezorgen van een bestelling. Op je rekening van de apotheek zie je de totaalprijs van je medicijnen inclusief deze terhandstellingskosten.

Het ziekenhuis waar ik behandeld ga worden heeft een lange wachttijd, wat nu?

Er zijn binnen de zorg afspraken gemaakt over welke wachttijden aanvaardbaar zijn. Als je de wachttijd te lang vindt, neem dan contact met ons op via de app. Onze ZorgConsulenten helpen je graag om een zorgverlener te vinden waar je sneller behandeld kunt worden.

Wat is een dbc?

Dbc staat voor diagnose-behandelcombinatie. Als iemand in het ziekenhuis belandt, wordt niet iedere handeling, zoals een injectie of röntgenfoto, apart afgerekend. Betaling van ziekenhuiszorg gebeurt aan de hand van dbc-zorgproducten. Die zou je kunnen zien als een pakket aan zorg die wordt gebruikt bij een bepaalde behandeling. Lees meer informatie op pagina Wat is een dbc.

Ik ben zwanger. Wat moet ik regelen?

Gefeliciteerd! Het is belangrijk dat je op tijd kraamzorg aanvraagt. Wij adviseren je om dit in de 16de week van je zwangerschap aan te vragen. Dit kan online bij de kraamzorgorganisatie van je keuze. Of neem contact met onze Kraamzorg Service (088 668 97 50). 

Let op: een kraampakket wordt niet vergoed uit de basisverzekering. Je kunt een kraampakket zelf kopen bij een apotheek, drogist of via het internet.

En tot slot, vergeet niet om je kindje binnen 4 maanden na de geboorte bij ons aan te melden.

Kan ik voor spoedeisende hulp of een bevalling wel terecht bij alle ziekenhuizen?

Jazeker, voor spoedeisende hulp en bevallingen kun je altijd terecht bij elk ziekenhuis in Nederland.

Mijn zorgkosten zijn het gevolg van een ongeval. Moet ik nu iets doen?

Zeker! Neem bij een ongeval altijd contact met ons op via verhaalszaken@jaaah.nl

Er is een vaccinatiemogelijkheid voor jouw zorgverlener die vanuit de Zorgverzekeringswet via het persoonsgebondenbudget bij je zorgt levert. Hoe werkt dit?

Dit bericht is opgesteld omdat u zorg vanuit de Zorgverzekeringswet ontvangt via een persoonsgebonden budget. De zorgverleners die onder deze wet bij u werken, zijn aan de beurt om gevaccineerd te worden. Het kan zijn dat u daarnaast ook direct zorg ontvangt vanuit de Wlz, Wmo of Jeugdwet. Voor die zorgverleners ontvangt u een uitnodiging op naam via de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Dit bericht heeft dus alleen betrekking op uw zorgverlener(s) Zvw. Zorgverleners die bij u werken via een zorginstelling, worden via deze instelling opgeroepen om een vaccinatie te halen.

Indien uw zorgverlener Zvw nog geen uitnodiging heeft ontvangen voor een vaccinatie, dan kan hij of zij zich vanaf nu aanmelden via de website van SoloPartners: https://vaccinatie.solopartners.nl Uw zorgverlener kan alleen een afspraak maken voor zichzelf, de uitnodiging is niet overdraagbaar.

Hoe gaat het verder?
Zodra uw zorgverlener zich heeft aangemeld bij Solopartners dan ontvangt hij of zij via de mail een uitnodiging voor vaccinatie. Met die uitnodiging kan hij of zij zelf een afspraak maken door te bellen met het landelijk belcentrum voor vaccinaties van de gezamenlijke GGD’en. In de uitnodigingsbrief staat meer informatie. Het contactcentrum van de GGD is 7 dagen per week open: van 8.00 tot 20.00 uur. De GGD’en geven de vaccinaties op verschillende plaatsen in Nederland.

Twee prikken
Uw zorgverlener krijgt twee keer een prik. Bij het contactcentrum maakt hij of zij meteen een afspraak voor de eerste én de tweede prik. De tweede prik volgt ongeveer drie weken na de eerste prik. In de tussentijd is hij nog niet volledig beschermd tegen het coronavirus.

Meer weten?
Heeft u vragen over het coronavirus of de vaccinatie? U kunt terecht bij het publieksinformatienummer 0800 - 1351 (tussen 08:00 en 20:00 uur). Vanuit het buitenland is het nummer te bereiken door te bellen naar +31 20 205 1351. Of kijk op www.coronavaccinatie.nl voor meer informatie.

Mijn huisarts heeft een inschrijftarief gedeclareerd. Wat betekent het inschrijftarief?

Dat tarief is het bedrag dat een huisarts per kwartaal ontvangt voor alle ingeschreven cliënten. Het maakt voor dit tarief niet uit of je laatst wel of niet bij de huisarts bent geweest. Het inschrijftarief wordt vergoed door Jaaah. 

Wil je meer weten over het inschrijftarief?
Bekijk dan de pagina van de Rijksoverheid over het inschrijftarief >

Mijn zorgverlener kan door corona geen Zvw-pgb zorg verlenen, maar ik moet wel mijn zorgverlener doorbetalen. Wat moet ik doen?

Doorbetaling vanaf 1 oktober 2020 bij besmetting of quarantaine

Aangezien Nederland te maken heeft met een tweede corona-golf en er weer aangescherpte maatregelen gelden, kunnen mensen met een pgb (budgethouders) opnieuw zorg doorbetalen die niet geleverd is vanwege Corona. Dit ligt vast in de regeling doorbetaling niet-geleverde zorg. De regeling geldt voor zorg die is  geleverd tussen 1 oktober 2020 en 31 december 2021. De regeling is inhoudelijk enigszins gewijzigd ten opzicht van de vorige regeling. Doorbetaling is in deze nieuwe regeling alleen mogelijk als de budgethouder of de zorgverlener besmet is geraakt met Corona of in quarantaine moet en er een vervangende zorgverlener is ingezet. De regeling geldt dus niet (meer) in het geval dat een budgethouder uit angst voor besmetting geen gebruik maakt van zorg en ook niet in het geval dat zorgverlener uit angst voor besmetting geen zorg kan of wil verlenen. De regeling geldt ook niet wanneer de zorgverlener op een andere wijze wordt betaald voor de niet-geleverde zorg, bijvoorbeeld via de regeling loondoorbetaling bij ziekte via de SVB.

Bijhouden van niet-geleverde zorg

Om gebruik te kunnen maken van de doorbetalingsregeling is het een voorwaarde dat de budgethouder een registratie bijhoudt van niet-geleverde zorg die wel betaald wordt. Elke keer dat de budgethouder niet-geleverde zorg doorbetaalt, moet hij/zij hiervan een bewijs opnemen in zijn administratie. Bijvoorbeeld een uitslag van een positieve test in combinatie met een afspraakbevestiging. De budgethouder kan ook samen met de zorgverlener een verklaring opstellen, bijvoorbeeld per e-mail, en bewaart een kopie van deze e-mail in zijn administratie. Voor het registreren van de niet-geleverde zorg moet de budgethouder het formulier “Registratieformulier declaratie niet-geleverde zorg Zvw-pgb in verband met Corona” gebruiken. Indien de budgethouder niet genoeg budget heeft om de niet-geleverde zorg door te betalen dan neemt hij/zij hierover eerst contact op met de zorgverzekeraar.

Hoe werkt het?

De budgethouder dient goed op de volgende zaken te letten:

  • Declaraties van niet-geleverde zorg kunnen ingediend worden als reguliere declaraties. Een voorwaarde hiervoor is dat de budgethouder bijhoudt welke zorg niet geleverd, maar wél vergoed is.
    - Op de factuur van een formele zorgverlener moet duidelijk door de zorgverlener worden vermeld dat het om niet-geleverde zorg gaat. 

    - Op de declaratie van de informele zorgverlener hoeft de budgethouder dit niet te vermelden.
  • Het gaat om gedeclareerde, niet-geleverde zorg in de periode van 1 oktober 2020 tot en met 31 december 2021. N.B. De regeling gaat dus  met terugwerkende kracht in aangezien deze op 23 februari is gepubliceerd door de overheid, zie de volgende link: Staatscourant 2021, 8811 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen (officielebekendmakingen.nl)
  • De budgethouder geeft in het formulier het aantal uren en minuten niet-geleverde zorg per zorgverlener op (zie ook het schema in het formulier). 
  • De budgethouder registreert ook de niet-geleverde uren zorg op basis van maandbetalingen.
  • Als de budgethouder verwacht dat door het declareren van niet-geleverde zorg en het declareren van wel geleverde zorg het budget binnenkort ‘op’ zal zijn, neemt de budgethouder contact op met de zorgverzekeraar. Dit is om te voorkomen dat uitbetaling niet kan plaatsvinden als het budget ‘verbruikt’ is.
  • Het ingevulde registratieformulier voor de periode 1 oktober 2020 tot en met 31 december 2021 stuurt de budgethouder uiterlijk 1 maart 2022 op via de e-mail pgb@jaaah.nl.
  • Dit formulier geldt niet voor een zieke zorgverlener waar de budgethouder een arbeidsovereenkomst mee heeft. Daarvoor kan de budgethouder gebruik maken van de regeling loondoorbetaling bij ziekte via de SVB.
  • Verleent de zorgverlener zorg vanuit de Wlz, Wmo en/of Jeugdwet? Dan gebruikt de budgethouder een ander registratieformulier, deze is te vinden op de website van het desbetreffende Zorgkantoor (Wlz) en de gemeente (Wmo en/of Jeugdwet). 
  • Verleent de zorgverlener zorg vanuit de Zvw én de Wmo en/of Jeugdwet? Dan splitst de budgethouder de declaratie en gebruikt hij/zij 2 formulieren per zorgverlener. Voor de zorg vanuit de Zvw gebruikt de budgethouder dit formulier en deze stuurt hij/zij op naar de zorgverzekeraar. Voor de zorg vanuit de Wmo en/of Jeugdwet gebruikt de budgethouder het registratieformulier van de gemeente en volgt hij/zij de procedure zoals uw gemeente heeft opgesteld voor de registratie van gedeclareerde, niet-geleverde zorg vanuit de Wmo en/of Jeugdwet.

Let op! Houdt de budgethouder de niet-geleverde zorg niet bij of wordt het registratieformulier na de Coronacrisis niet aangeleverd? Dan gaan wij ervan uit dat alle gedeclareerde zorg ook daadwerkelijk geleverd is. Blijkt op een later moment dat gedeclareerde zorg niet geleverd is, dan kan dit gevolgen hebben voor de hoogte van het persoonsgebonden budget. Het is daarom belangrijk dat de budgethouder:

  • de uren gedeclareerde, niet-geleverde zorg per zorgverlener goed bijhoudt op de registratieformulieren.
  • de registratieformulieren goed bewaart, óók nadat de gegevens met ons zijn gedeeld. De formulieren kunnen later nog een keer opgevraagd worden.

Regeling doorbetaling niet geleverde zorg in uitzonderingssituaties

Doorbetaling wanneer zorgverlener onder werktijd gevaccineerd wordt en doorbetaling indien een mondkapje dragen niet mogelijk is.

 De regeling voor doorbetaling van niet-geleverde zorg – die afgelopen najaar opnieuw werd ingevoerd – is voor alle wetten (Wlz, Wmo2015, Jeugdwet en Zvw) voor twee uitzonderingsituaties  uitgebreid. Het gaat om het doorbetalen van niet-geleverde zorg in de situatie waarin een zorgverlener niet buiten werktijd gevaccineerd kan worden  of als er geen persoonlijke beschermingsmiddelen (pbm) kunnen worden gebruikt door een uitzondering op de mondkapjesplicht.

Uitzondering doorbetaling vaccinatie in werktijd

Het is belangrijk dat zorgverleners zich laten vaccineren. De vaccinatie afspraak dient zoveel mogelijk buiten werktijd ingepland te worden. In gevallen, waarin dit niet mogelijk is, kunnen deze uren als ‘niet geleverde zorg’ worden uitbetaald. Ook zorgverleners die via een pgb werken, komen hiervoor in aanmerking. Het gaat daarbij voor het pgb om maximaal 2 uur per vaccinatiemoment. Reiskosten worden niet vergoed.

Uitzondering doorbetaling wanneer mondkapje niet gebruikt kan worden

Budgethouders die als gevolg van hun beperking of ziekte geen mondkapjes verdragen, zijn soms genoodzaakt het aantal zorgverleners te beperken vanwege het verhoogde risico op besmetting. Bijvoorbeeld mensen met een verstandelijke of psychische beperking (zoals autisme of dementerenden) die erg in de war raken door het dragen van mondkapjes of personen waarvan de begeleiders in verband met liplezen geen mondkapje kunnen gebruiken. Deze groep is ook uitgezonderd van de mondkapjesplicht in het personenvervoer <zie art. 6.6 Tijdelijke Regeling maatregelen COVID-19>. De uitbreiding van de regeling maakt het mogelijk dat niet geleverde zorg in dergelijke uitzonderlijke gevallen mag worden doorbetaald.

Vragen?

Bij vragen over het doorbetalen van niet-geleverde zorg, kan de budgethouder contact opnemen met de zorgverzekeraar.

Meer uitgebreide informatie over de regeling is te vinden op Rijksoverheid.nl.

Buitenland

Ik heb een werkgevers- of accountantsverklaring nodig. Waar vind ik deze?

Een werkgevers- of accountantsverklaring vind je hier >

Ik ga binnenkort op reis naar het buitenland. Wat dekt mijn zorgverzekering als ik zorg nodig heb in het buitenland?

Jaaah basis vergoedt spoedeisende zorg in het buitenland, tot maximaal het bedrag dat de zorg in Nederland zou kosten. In sommige landen is de zorg flink duurder. Dat betekent dat je een deel zelf moet betalen.

Wil je volledig gedekt zijn voor spoedeisende zorg in het buitenland? Dan kan de aanvullende verzekering Jaaah op reis interessant zijn. Kijk voor meer informatie op de pagina Jaaah op reis.

Check voordat je op reis gaat ook welk verzekeringsbewijs je nodig hebt. Lees meer op de pagina Neem het juiste verzekeringsbewijs mee.

Ik ga naar het buitenland om daar te studeren of stage te lopen. Wat betekent dit voor mijn zorgverzekering?

Soms kun je je zorgverzekering in Nederland houden. Maar dat kan lang niet altijd! Wil je weten hoe dat bij jou zit? Neem dan contact met ons op via de app.

Ik ga op reis naar het buitenland. Moet ik iets meenemen waarmee ik kan bewijzen dat ik verzekerd ben voor zorg?

Zeker, als je op reis gaat moet je altijd het juiste verzekeringsbewijs meenemen. Wil je weten wat dan precies? Lees meer op pagina Neem het juiste verzekeringsbewijs mee.

Ik ben in het buitenland en heb zorg nodig. Wat moet ik doen?

Neem dan meteen contact op met onze alarmcentrale. Je kunt ze dag en nacht bellen. Het telefoonnummer van de alarmcentrale is: +31 88 668 97 77.

Ik heb zorgkosten in het buitenland gemaakt. Hoe kan ik deze declareren?

Je kunt bij Jaaah eenvoudig declareren. Neem hiervoor contact op met een van onze medewerkers via de chat in de app. Zij kunnen je verder helpen met je declaratie.

Ik heb zorgkosten in het buitenland gemaakt. Wat moet er op de rekening staan?

Om je rekening goed te kunnen verwerken, moet de volgende informatie erop staan: je naam en geboortedatum, naam van de arts en het specialisme, behandeldatum, datum waarop de rekening is gemaakt, medische indicatie en een overzicht van de behandelingen en onderzoeken die je hebt gekregen. Gaat het om een rekening van een medicijn? Dan moet de naam, het aantal stuks, aantal mg of ml en de prijs erop staan.

Daarnaast moet je rekening in het Nederlands, Engels, Duits, Frans of Spaans zijn. Is dit niet het geval? Dan kunnen wij om een vertaling vragen.

Ik heb een verzekeringsverklaring nodig voor mijn reis naar het buitenland. Hoe krijg ik die?

Soms heb je een schriftelijke verklaring van ons nodig waarin staat dat je verzekerd bent voor zorgkosten. Die moet je dan bij aankomst in je vakantieland of bij de aanvraag van je visum laten zien. Om deze verklaring aan te vragen kun je contact opnemen met ons.

Ik moet me laten testen op het coronavirus voordat ik op reis ga. Wordt dit vergoed?

Nee, we vergoeden deze kosten niet als je je op eigen verzoek bij een particuliere teststraat laat testen op het coronavirus. Bijvoorbeeld wanneer je een negatieve testuitslag nodig hebt om een ander land binnen te komen.

Krijg ik kosten vergoed als ik tijdens mijn vakantie in het buitenland ziek wordt door Corona?

Jaaah basis vergoedt spoedeisende zorg in het buitenland, tot Nederlands tarief. Een negatief reisadvies (oranje of rood) heeft geen invloed op de vergoeding. Voor meer informatie bekijk de vergoeding Buitenland: spoedeisende zorg.