Antwoord op je vragen
Meestgestelde vragen
Ik heb geen zorgpas ontvangen. Hoe krijg ik die?
Hoe kan ik de app activeren?
Dat doe je door in te loggen met je DigiD. Daarna kun je een pincode instellen en ook aangeven of je wilt kunnen inloggen met je vingerafdruk of gezichtsherkenning.
Let op: onze app werkt op je smartphone, als die draait op Android 8.0.1 of iOS 12.4.9 of hoger. Op tablets doet de Jaaah app het niet.
Hoe werkt de app?
Wanneer schrijven jullie mijn premie af?
Wij schrijven de premie meestal rond de 29e van de maand af. Je betaalt altijd een maand vooruit. Bijvoorbeeld: eind januari betaal je de premie voor februari.
Let op: heb je in januari je premie voor januari betaald? Dan wordt de premie van februari ook in januari geïncasseerd.
Op welke apparaten werkt de Jaaah app?
Bij welke ziekenhuizen kan ik terecht?
Je kunt zonder bijbetaling terecht bij alle ziekenhuizen in Nederland. Dit geldt niet voor zelfstandig behandelcentra. Als je naar een zelfstandig behandelcentrum gaat waar we geen contract mee hebben, betaal je waarschijnlijk een deel van de rekening zelf.
In onze zorgzoeker vind je alle ziekenhuizen. Lees meer informatie over de zorgzoeker op pagina Hoe vind ik een zorgverlener.
Algemeen
Ik heb een verzekeringsverklaring nodig want ik ga naar het buitenland. Hoe krijg ik die?
Ik word binnenkort 18 jaar. Wat moet ik regelen voor mijn zorgverzekering?
Gefeliciteerd! Bij Jaaah heeft iedereen vanaf 18 jaar een eigen polis. Je hebt dan je eigen verzekering en kunt zelf je gegevens en je zorggebruik in de app inzien. Daarvoor hoef je niets te doen: we maken automatisch een nieuwe polis voor je aan. Je ontvangt hierover nog een bericht van ons. Je betaalt premie vanaf de 1e dag van de maand die volgt op je 18e verjaardag. Word je dus 18 jaar op 15 augustus, dan betaal je premie vanaf 1 september.
Ik ontvang post van jullie, maar wil alleen e-mails en tekstberichten ontvangen. Hoe zet ik dit om?
Mooi! Jaaah is een digitale verzekering, dus we communiceren graag via de app. Hiervoor hoef je alleen de app te activeren met DigiD. Je ontvangt daarna geen post meer van ons. Lukt het niet om de app te activeren, neem dan contact met ons op via jaaah.nl/contact
Ik krijg sms'jes van Jaaah, hoe zet ik die uit?
Ik heb een klacht, waar kan ik deze kwijt?
Ik heb geen zorgpas ontvangen. Hoe krijg ik die?
Jaaah app
Hoe kan ik de app activeren?
Dat doe je door in te loggen met je DigiD. Daarna kun je een pincode instellen en ook aangeven of je wilt kunnen inloggen met je vingerafdruk of gezichtsherkenning.
Let op: onze app werkt op je smartphone, als die draait op Android 8.0.1 of iOS 12.4.9 of hoger. Op tablets doet de Jaaah app het niet.
Hoe werkt de app?
Het lukt mij niet om in de app in te loggen. Wat doe ik verkeerd?
De eerste keer moet je de app activeren met DigiD. Daarna kun je een pincode of vingerafdruk instellen waarmee je inlogt. Je kunt de app pas activeren als je aanvraag bij Jaaah definitief is. Is je aanvraag akkoord, dan kun je direct de app gebruiken.
Op welke apparaten werkt de Jaaah app?
Aanvragen
Kan mijn partner meeverzekerd worden op mijn polis?
Waar vind ik mijn polisblad?
Krijg ik korting als ik mijn premie per jaar betaal?
Ik ben nu bij mijn ouders of partner verzekerd, kan ik overstappen naar Jaaah?
Als je geen hoofdverzekerde (verzekeringsnemer) bent, kun je door het jaar heen gewoon overstappen. Je oude verzekering wordt dan automatisch opgezegd.
Ben je wel hoofdverzekerde (verzekeringsnemer), dan kun je alleen aan het einde van het jaar (dus voor 1 januari) opzeggen. Je hebt daarna tot en met 31 januari de tijd om een nieuwe verzekering aan te vragen. Die gaat dan met terugwerkende kracht in op 1 januari.
Heeft Jaaah wachttijden voor aanvullende verzekeringen?
Moet ik gezondheidsvragen beantwoorden bij aanvullende verzekeringen?
Betalen
Wanneer betaal ik een eigen bijdrage?
Wanneer betaal ik eigen risico?
Ik heb een rekening van jullie gekregen. Hoezo moet ik die betalen?
Ik krijg een betalingsherinnering, maar ik heb al betaald. Wat nu?
Kan ik mijn eigen risico vooraf in delen betalen?
Ik heb een rekening gekregen maar kan 'm niet in 1 keer betalen. Wat nu?
Wanneer schrijven jullie mijn premie af?
Wij schrijven de premie meestal rond de 29e van de maand af. Je betaalt altijd een maand vooruit. Bijvoorbeeld: eind januari betaal je de premie voor februari.
Let op: heb je in januari je premie voor januari betaald? Dan wordt de premie van februari ook in januari geïncasseerd.
Wat is het verschil tussen een eigen risico en een eigen bijdrage?
Ik krijg elke keer een iDEAL betaalverzoek, maar dat wil ik niet. Hoe zet ik mijn betaling om naar automatische incasso?
Opzeggen
Opzeggen, hoe werkt dat?
Als ik voor 1 januari over ben gestapt naar Jaaah, hebben jullie dan mijn oude verzekering opgezegd?
Ja, als je voor 1 januari over bent gestapt, zeggen wij jouw basisverzekering automatisch voor je op. En ook je aanvullende verzekering als je dit bij de aanvraag aangeeft.
Let op: had je een basisverzekering met daarbij een aanvullende verzekering en heb je de Jaaah basisverzekering via een vergelijkingssite aangevraagd? Dan zeggen zij alleen je basisverzekering bij je vorige zorgverzekeraar op.
Wijzigen
Tot wanneer kan ik mijn verzekering aanpassen of opzeggen?
Ik wil een geboorte doorgeven, hoe kan ik dit doen?
Ik wil mijn gegevens aanpassen. Hoe doe ik dit?
Ik wil mijn verzekering aanpassen. Hoe doe ik dit?
Ik wil mijn rekeningnummer aanpassen. Hoe doe ik dat?
Jullie geven aan dat ik geen verzekeringsrecht heb. Wat betekent dit?
Wil je meer informatie over het verzekeringsrecht? Bekijk dan Basisverzekering en bepalen verzekeringsrecht >
Gezondheid
Ik heb ernstige coronaklachten en moet hiervan herstellen. Wordt dit herstel vergoed?
In de eerste plaats hopen we dat je snel beter wordt! En om in te gaan op je vraag: de minister heeft besloten om fysio- en oefentherapie, diëtiek en ergotherapie te vergoeden voor patiënten met ernstige COVID-19 (corona). Wel gelden daarvoor bepaalde voorwaarden. De zorg moet namelijk gericht zijn op nazorg en revalidatieondersteuning. Ook gaat het om een tijdelijke maatregel van 1 jaar. Wil je hierover meer weten? Bekijk dan de webpagina van Zorginstituut Nederland.
Ik wil me laten controleren op corona. Krijg ik dit vergoed?
Je kunt je laten testen bij de ggd als je klachten hebt die lijken op die van het coronavirus. Je kunt je daar ook laten testen als je nog geen klachten hebt, maar wel veel risico hebt gelopen op besmetting. Deze test is gratis en valt dus niet onder je basisverzekering.
Anders is dat als je je laat testen bij een particuliere teststraat. Dan moet je de kosten zelf betalen. Ook de basisverzekering vergoedt de kosten dan niet.
Ik moet me laten testen op het coronavirus voordat ik op reis ga. Wordt dit vergoed?
Ik heb een rekening van jullie gekregen voor een COVID-19 test. Klopt dit?
Zorggebruik
Bij welke ziekenhuizen kan ik terecht?
Je kunt zonder bijbetaling terecht bij alle ziekenhuizen in Nederland. Dit geldt niet voor zelfstandig behandelcentra. Als je naar een zelfstandig behandelcentrum gaat waar we geen contract mee hebben, betaal je waarschijnlijk een deel van de rekening zelf.
In onze zorgzoeker vind je alle ziekenhuizen. Lees meer informatie over de zorgzoeker op pagina Hoe vind ik een zorgverlener.
Kan ik ook terecht bij een zorgverlener waar Jaaah geen contract mee heeft?
Bij zorgverleners waar wij geen contract mee hebben, vergoeden wij bij Jaaah maximaal 75% van het gemiddeld gecontracteerd tarief. Dit geldt niet voor acute zorg, huisarts en tandheelkundige zorg. Die vergoeden we altijd 100%.
Wil je hier meer over weten? Kijk dan op pagina Help me even: worden alle zorgverleners vergoed.
Ik heb een rekening van een zorgverlener ontvangen. Hoe kan ik die declareren?
Hoe weet ik of mijn zorgverlener met jullie een contract heeft afgesloten?
Hoe weet ik of Jaaah een behandeling vergoedt?
Wat zijn terhandstellingskosten bij de apotheek eigenlijk?
Het ziekenhuis waar ik behandeld ga worden heeft een lange wachttijd, wat nu?
Wat is een dbc?
Ik wil kraamzorg aanvragen, hoe doe ik dit?
Kan ik voor spoedeisende hulp of een bevalling wel terecht bij alle ziekenhuizen?
Mijn zorgkosten zijn het gevolg van een ongeval. Moet ik nu iets doen?
Buitenland
Ik ga binnenkort op reis naar het buitenland. Wat krijg ik vergoed als ik ziek word?
Ik ga binnenkort op reis. Wat dekt mijn zorgverzekering als ik zorg nodig heb in het buitenland?
Ik ga naar het buitenland om daar te studeren of stage te lopen. Wat betekent dit voor mijn zorgverzekering?
Ik ga op reis naar het buitenland. Moet ik iets meenemen waarmee ik kan bewijzen dat ik verzekerd ben voor zorg?
Ik ga voor studie of stage naar het buitenland. Wat betekent dit voor mijn zorgverzekering?
Ik ben in het buitenland en heb snel zorg nodig. Wat moet ik doen?
Ik heb zorgkosten in het buitenland gemaakt. Hoe kan ik deze declareren?
Ik heb zorgkosten in het buitenland gemaakt. Wat moet er op de rekening staan?
Om je rekening goed te kunnen verwerken, moet de volgende informatie erop staan: je naam en geboortedatum, naam van de arts en het specialisme, behandeldatum, datum waarop de rekening is gemaakt, medische indicatie en een overzicht van de behandelingen en onderzoeken die je hebt gekregen. Gaat het om een rekening van een medicijn? Dan moet de naam, het aantal stuks, aantal mg of ml en de prijs erop staan.
Daarnaast moet je rekening in het Nederlands, Engels, Duits, Frans of Spaans zijn. Is dit niet het geval? Dan kunnen wij om een vertaling vragen.