Antwoord op je vragen
Meestgestelde vragen
Tot wanneer kan ik mijn verzekering aanpassen of opzeggen?
Waarom is de korting voor het verhogen van mijn eigen risico in 2023 lager dan in 2022?
De hoogte van de korting bepalen we aan de hand van de kosten die wij verwachten te maken bij het vergoeden van zorg. Door de stijgende zorgkosten is de korting voor het verhogen van het eigen risico in 2023 lager dan in 2022.
Wanneer schrijven jullie mijn premie af?
Wij schrijven de premie meestal rond de 29e van de maand af. Je betaalt altijd een maand vooruit. Bijvoorbeeld: eind januari betaal je de premie voor februari.
Heb je je verzekering bij Jaaah net opgezegd, maar hebben we toch de premie voor (januari) 2023 van je rekening afgeschreven? Dan wordt het geld rond 14 januari weer op je rekening teruggestort. Daar hoef je niets voor te doen.
Let op: is jouw premie voor januari afgeschreven in januari? Dan wordt de premie van februari ook in januari geïncasseerd.
Hoe weet ik of mijn zorgverlener een contract met Jaaah heeft?
Hoe kan ik de app activeren?
Dat doe je door in te loggen met je DigiD. Daarna kun je een pincode instellen en ook aangeven of je wilt kunnen inloggen met je vingerafdruk of gezichtsherkenning.
Let op: onze app werkt op je smartphone, als die draait op Android 8.0.1 of iOS 13 of hoger. En op tablets met iOS 13 of hoger. Heb je een Android-tablet? Kijk dan in de Play Store en check eerst of de Jaaah app het op je Android-tablet doet.
Ik heb een rekening van jullie gekregen. Waarom moet ik die betalen?
Kan ik mij tijdens het kalenderjaar verzekeren bij Jaaah?
Waar vind ik de zorgverzekeringskaarten?
Een zorgverzekeringskaart geeft je snel inzicht in de belangrijkste voorwaarden van een zorgverzekering.
Alle zorgverzekeringskaarten van Jaaah vind je op onze website.
Algemeen
Waar vind ik de Algemene regels en Vergoedingen van Jaaah?
Hier kun je de Algemene regels en Vergoedingen van Jaaah bekijken en downloaden.
Ik heb een verzekeringsverklaring nodig want ik ga naar het buitenland. Hoe krijg ik die?
Ik heb een E106/S1-formulier nodig. Wat is dat?
Het E106/S1-formulier is voor personen die werken in Nederland, maar wonen in een EU-/EER- of verdragsland. Dit formulier geeft aan dat je recht hebt op medische zorg in het land waar je woont, volgens de plaatselijke regels. En dat je premie betaalt in Nederland.
De Nederlandse basisverzekering vergoedt soms niet alle zorg in het land waar je woont, of niet volledig. Bijvoorbeeld als de medische zorg duurder is dan in Nederland. Met een E106/S1-formulier:
- meld je je aan bij een zorgverzekeraar in het EU-/EER- of verdragsland waar je woont
- kun je laten zien dat je bij Jaaah verzekerd bent. En dat je bij ons premie betaalt
- vergoeden we de medische zorg in het land waar je woont volgens de plaatselijke regels. Meestal betaal je geen (extra) premie voor een zorgverzekering in het land waar je woont
Heb je een E106/S1 formulier nodig? Neem dan contact met ons op via de app.
Ik word binnenkort 18 jaar. Wat moet ik regelen voor mijn zorgverzekering?
Alvast gefeliciteerd met je verjaardag! Bij Jaaah heeft iedereen vanaf 18 jaar een eigen polis. Je hebt dan je eigen verzekering en kunt zelf je gegevens en je zorggebruik in de app inzien. Daarvoor hoef je niets te doen: we maken automatisch een nieuwe polis voor je aan. Je ontvangt hierover bericht van ons. Je betaalt premie vanaf de 1e dag van de maand die volgt op je 18e verjaardag. Word je dus 18 jaar op 15 augustus, dan betaal je premie vanaf 1 september.
Ik ontvang post van jullie, maar wil alleen e-mails en tekstberichten ontvangen. Hoe zet ik dit om?
Mooi! Jaaah is een digitale verzekering, dus we communiceren graag via de app. Hiervoor hoef je alleen de app te activeren met DigiD. En je moet je e-mailadres invullen bij Mijn Gegevens. Je ontvangt daarna geen post meer van ons. Lukt het niet om de app te activeren, neem dan contact met ons op via jaaah.nl/contact.
Ik heb een klacht, waar kan ik deze kwijt?
Wij doen ons best om je zo goed mogelijk te helpen. Ben je toch niet tevreden of het niet eens met een beslissing die we hebben genomen? Dien je klacht in via het klachtenformulier. Lees meer informatie op de pagina Ik heb een klacht.
Hoe kom ik aan een zorgpas?
Hoe berekenen we de hoogte van de premie?
Jaaah app
Hoe kan ik de app activeren?
Dat doe je door in te loggen met je DigiD. Daarna kun je een pincode instellen en ook aangeven of je wilt kunnen inloggen met je vingerafdruk of gezichtsherkenning.
Let op: onze app werkt op je smartphone, als die draait op Android 8.0.1 of iOS 13 of hoger. En op tablets met iOS 13 of hoger. Heb je een Android-tablet? Kijk dan in de Play Store en check eerst of de Jaaah app het op je Android-tablet doet.
Hoe werkt de app?
Het lukt mij niet om in de app in te loggen. Wat doe ik verkeerd?
De eerste keer moet je de app activeren met DigiD. Daarna kun je een pincode of vingerafdruk instellen waarmee je inlogt. Je kunt de app pas activeren als je aanvraag bij Jaaah definitief is. Is je aanvraag akkoord, dan kun je direct de app gebruiken.
Op welke apparaten werkt de Jaaah app?
Aanvragen
Kan mijn partner meeverzekerd worden op mijn polis?
Waar vind ik mijn polisblad?
Waarom is de korting voor het verhogen van mijn eigen risico in 2023 lager dan in 2022?
De hoogte van de korting bepalen we aan de hand van de kosten die wij verwachten te maken bij het vergoeden van zorg. Door de stijgende zorgkosten is de korting voor het verhogen van het eigen risico in 2023 lager dan in 2022.
Krijg ik korting als ik mijn premie per jaar betaal?
Ik ben nu bij mijn ouders of partner verzekerd, kan ik overstappen naar Jaaah?
Ben je níet de hoofdverzekerde (verzekeringsnemer), dan kun je door het jaar heen gewoon overstappen. Je oude verzekering wordt dan automatisch opgezegd.
Ben je de hoofdverzekerde (verzekeringsnemer), dan kun je alleen aan het einde van het jaar (dus voor 1 januari) opzeggen. Je hebt daarna tot en met 31 januari de tijd om een nieuwe verzekering aan te vragen. Die gaat dan met terugwerkende kracht in op 1 januari.
Heeft Jaaah wachttijden voor aanvullende verzekeringen?
Moet ik gezondheidsvragen beantwoorden bij aanvullende verzekeringen?
Kan ik mij tijdens het kalenderjaar verzekeren bij Jaaah?
Wijzigen
Tot wanneer kan ik mijn verzekering aanpassen of opzeggen?
Ik wil een geboorte doorgeven, hoe kan ik dit doen?
Ik wil mijn gegevens aanpassen. Hoe doe ik dit?
Ik wil mijn verzekering aanpassen. Hoe doe ik dit?
Ik wil mijn rekeningnummer aanpassen. Hoe doe ik dat?
Jullie geven aan dat ik geen verzekeringsrecht heb. Wat betekent dit?
Wil je meer informatie over het verzekeringsrecht? Bekijk dan Basisverzekering en bepalen verzekeringsrecht >
Heb je een werkgevers- of accountantsverklaring nodig?
• bij loondienst: ingevulde verklaring van de werkgever voor werknemers
• bij zelfstandig ondernemen/freelance werkzaamheden: ingevulde verklaring van de accountant voor zelfstandige ondernemers/freelancers
Opzeggen
Opzeggen, hoe werkt dat?
Als ik voor 1 januari over ben gestapt naar Jaaah, hebben jullie dan mijn oude verzekering opgezegd?
Ja, als je voor 1 januari over bent gestapt, zeggen wij jouw basisverzekering automatisch voor je op. En ook je aanvullende verzekering als je dit bij de aanvraag aangeeft.
Let op: had je een basisverzekering met daarbij een aanvullende verzekering en heb je de Jaaah basisverzekering via een vergelijkingssite aangevraagd? Dan zeggen zij alleen je basisverzekering bij je vorige zorgverzekeraar op. Wil je de aanvullende verzekering niet behouden? Zeg deze dan zelf op bij je vorige zorgverzekeraar.
Betalen
Wanneer betaal ik eigen risico?
Wanneer betaal ik een eigen bijdrage?
Wat is het verschil tussen een eigen risico en een eigen bijdrage?
Ik heb een rekening van jullie gekregen. Waarom moet ik die betalen?
Kan ik mijn eigen risico vooraf in delen betalen?
Ik heb een rekening gekregen maar kan 'm niet in 1 keer betalen. Wat nu?
Wanneer schrijven jullie mijn premie af?
Wij schrijven de premie meestal rond de 29e van de maand af. Je betaalt altijd een maand vooruit. Bijvoorbeeld: eind januari betaal je de premie voor februari.
Heb je je verzekering bij Jaaah net opgezegd, maar hebben we toch de premie voor (januari) 2023 van je rekening afgeschreven? Dan wordt het geld rond 14 januari weer op je rekening teruggestort. Daar hoef je niets voor te doen.
Let op: is jouw premie voor januari afgeschreven in januari? Dan wordt de premie van februari ook in januari geïncasseerd.
Ik krijg elke keer een iDEAL betaalverzoek, maar dat wil ik niet. Hoe zet ik mijn betaling om naar automatische incasso?
Zorggebruik
Hoe weet ik of mijn zorgverlener een contract met Jaaah heeft?
Bij welke ziekenhuizen kan ik terecht?
Je kunt zonder bijbetaling terecht bij alle ziekenhuizen in Nederland. Dit geldt niet voor zelfstandig behandelcentra. Als je naar een zelfstandig behandelcentrum gaat waar we geen contract mee hebben, betaal je waarschijnlijk een deel van de rekening zelf.
In onze zorgzoeker vind je alle ziekenhuizen. Lees meer informatie over de zorgzoeker op pagina Hoe vind ik een zorgverlener.
Kan ik ook terecht bij een zorgverlener waar Jaaah geen contract mee heeft?
Bij zorgverleners waar wij geen contract mee hebben, vergoeden wij bij Jaaah maximaal 75% van het gemiddeld gecontracteerd tarief. Dit geldt niet voor acute zorg, huisarts en tandheelkundige zorg. Die vergoeden we altijd 100%.
Wil je hier meer over weten? Kijk dan op pagina Help me even: worden alle zorgverleners vergoed.
Ik heb een rekening van een zorgverlener ontvangen. Hoe kan ik die declareren?
Maak een foto van de rekening en stuur die in via de Jaaah app. Binnen een paar dagen krijg je van ons een reactie en weet je wat je vergoed krijgt.
Hoe weet ik of Jaaah een behandeling vergoedt?
Wat zijn terhandstellingskosten bij de apotheek eigenlijk?
Het ziekenhuis waar ik behandeld wil worden heeft een lange wachttijd, wat nu?
Wat is een dbc?
Ik ben zwanger. Wat moet ik regelen?
Gefeliciteerd! Het is belangrijk dat je op tijd kraamzorg aanvraagt. Wij adviseren je om dit in de 16de week van je zwangerschap aan te vragen. Dit kan online bij de kraamzorgorganisatie van je keuze. Of neem contact met onze Kraamzorg Service (088 668 97 50).
Let op: een kraampakket wordt niet vergoed uit de basisverzekering. Je kunt zelf een kraampakket kopen bij een apotheek, drogist of via het internet.
En tot slot, vergeet niet om je kindje binnen vier maanden na de geboorte bij ons aan te melden.
Kan ik gebruikmaken van Headspace via Jaaah als ik al een Headspace account heb?
1) Neem contact op met de klantenservice van Headspace
2) De klantenservice helpt je met een refund of een ‘vertraging’ van je abonnement
3) Vervolgens kun je via je persoonlijk link je bestaande accountgegevens koppelen aan ons gratis abonnement. Die persoonlijke link ontvang je per mail. Na het koppelen kun je met je bestaande accountgegevens gebruikmaken van Headspace tot en met 31 december van dit jaar.
Kan ik voor spoedeisende hulp of een bevalling wel terecht bij alle ziekenhuizen?
Mijn zorgkosten zijn het gevolg van een ongeval. Moet ik nu iets doen?
Mijn huisarts heeft een inschrijftarief gedeclareerd. Wat betekent het inschrijftarief?
Dat tarief is het bedrag dat een huisarts per kwartaal ontvangt voor alle ingeschreven cliënten. Het maakt voor dit tarief niet uit of je laatst wel of niet bij de huisarts bent geweest. Het inschrijftarief wordt vergoed door Jaaah.
Wil je meer weten over het inschrijftarief?
Bekijk dan de pagina van de Rijksoverheid over het inschrijftarief >
Buitenland
Ik heb een werkgevers- of accountantsverklaring nodig. Waar vind ik deze?
Ik ga binnenkort op reis naar het buitenland. Wat dekt mijn zorgverzekering als ik zorg nodig heb in het buitenland?
Check voordat je op reis gaat ook welk verzekeringsbewijs je nodig hebt. Lees meer op de pagina Neem het juiste verzekeringsbewijs mee.
Ik ga naar het buitenland om daar te studeren of stage te lopen. Wat betekent dit voor mijn zorgverzekering?
Ik ga op reis naar het buitenland. Moet ik iets meenemen waarmee ik kan bewijzen dat ik verzekerd ben voor zorg?
Ik ben in het buitenland en heb zorg nodig. Wat moet ik doen?
Neem dan meteen contact op met onze alarmcentrale. Je kunt ze dag en nacht bellen. Het telefoonnummer van de alarmcentrale is: +31 88 668 97 77.
Ik heb zorgkosten in het buitenland gemaakt. Hoe kan ik deze declareren?
Je kunt bij Jaaah eenvoudig declareren. Neem hiervoor contact op met een van onze medewerkers via de chat in de app. Zij kunnen je verder helpen met je declaratie.
Ik heb zorgkosten in het buitenland gemaakt. Wat moet er op de rekening staan?
Om je rekening goed te kunnen verwerken, moet de volgende informatie erop staan: je naam en geboortedatum, naam van de arts en het specialisme, behandeldatum, datum waarop de rekening is gemaakt, medische indicatie en een overzicht van de behandelingen en onderzoeken die je hebt gekregen. Gaat het om een rekening van een medicijn? Dan moet de naam, het aantal stuks, aantal mg of ml en de prijs erop staan.
Daarnaast moet je rekening in het Nederlands, Engels, Duits, Frans of Spaans zijn. Is dit niet het geval? Dan kunnen wij om een vertaling vragen.