Antwoord op je vragen

Weet je het even niet? Kijk dan of het antwoord op je vraag hieronder bij de meestgestelde vragen staat. Staat het antwoord er niet bij? Neem dan contact met ons op via de app.

Meestgestelde vragen

Ik heb geen zorgpas ontvangen. Hoe krijg ik die?

Jaaah is een digitale zorgverzekering. Je kunt je (digitale) zorgpas daarom in de app vinden. In Nederland en de meeste Europese landen kun je je digitale zorgpas gebruiken. Wil je toch een fysiek pasje? Neem dan contact met ons op via de app.

Hoe kan ik de app activeren?

Dat doe je door in te loggen met je DigiD. Daarna kun je een pincode instellen en ook aangeven of je wilt kunnen inloggen met je vingerafdruk of gezichtsherkenning.

Let op: onze app werkt op je smartphone, als die draait op Android 8.0.1 of iOS 12.4.9 of hoger. Op tablets doet de Jaaah app het niet.

Help me even: hoe activeer ik de app?

Hoe werkt de app?

Jaaah is een digitale verzekering. Daarom gaat alles via onze app op je telefoon. Zo heb je je zorgverzekering altijd bij de hand. Wil je weten wat je met Jaaah app kan? Bekijk dan Help me even: hoe werkt jullie app?

Wanneer schrijven jullie mijn premie af?

Wij schrijven de premie meestal rond de 29e van de maand af. Je betaalt altijd een maand vooruit. Bijvoorbeeld: eind januari betaal je de premie voor februari.

Let op: heb je in januari je premie voor januari betaald? Dan wordt de premie van februari ook in januari geïncasseerd.

Op welke apparaten werkt de Jaaah app?

Onze app werkt op je smartphone, als die draait op Android 8.0.1 of iOS 12.4.9 of hoger. Op tablets doet de Jaaah app het niet.

Bij welke ziekenhuizen kan ik terecht?

Je kunt zonder bijbetaling terecht bij alle ziekenhuizen in Nederland. Dit geldt niet voor zelfstandig behandelcentra. Als je naar een zelfstandig behandelcentrum gaat waar we geen contract mee hebben, betaal je waarschijnlijk een deel van de rekening zelf.

In onze zorgzoeker vind je alle ziekenhuizen. Lees meer informatie over de zorgzoeker op pagina Hoe vind ik een zorgverlener.

Algemeen

Ik heb een verzekeringsverklaring nodig want ik ga naar het buitenland. Hoe krijg ik die?

Die vraag je aan door met ons contact op te nemen via de app.

Ik word binnenkort 18 jaar. Wat moet ik regelen voor mijn zorgverzekering?

Gefeliciteerd! Bij Jaaah heeft iedereen vanaf 18 jaar een eigen polis. Je hebt dan je eigen verzekering en kunt zelf je gegevens en je zorggebruik in de app inzien. Daarvoor hoef je niets te doen: we maken automatisch een nieuwe polis voor je aan. Je ontvangt hierover nog een bericht van ons. Je betaalt premie vanaf de 1e dag van de maand die volgt op je 18e verjaardag. Word je dus 18 jaar op 15 augustus, dan betaal je premie vanaf 1 september.

Lees hier alles over wat je moet regelen als je 18 wordt

Ik ontvang post van jullie, maar wil alleen e-mails en tekstberichten ontvangen. Hoe zet ik dit om?

Mooi! Jaaah is een digitale verzekering, dus we communiceren graag via de app. Hiervoor hoef je alleen de app te activeren met DigiD. Je ontvangt daarna geen post meer van ons. Lukt het niet om de app te activeren, neem dan contact met ons op via jaaah.nl/contact

Ik krijg sms'jes van Jaaah, hoe zet ik die uit?

Je kunt sms-berichten eenvoudig aan- of uitzetten via Instellingen in de app.

Ik heb een klacht, waar kan ik deze kwijt?

Deze kun je indienen via het klachtenformulier. Lees meer informatie op pagina Ik heb een klacht.

Ik heb geen zorgpas ontvangen. Hoe krijg ik die?

Jaaah is een digitale zorgverzekering. Je kunt je (digitale) zorgpas daarom in de app vinden. In Nederland en de meeste Europese landen kun je je digitale zorgpas gebruiken. Wil je toch een fysiek pasje? Neem dan contact met ons op via de app.

Jaaah app

Hoe kan ik de app activeren?

Dat doe je door in te loggen met je DigiD. Daarna kun je een pincode instellen en ook aangeven of je wilt kunnen inloggen met je vingerafdruk of gezichtsherkenning.

Let op: onze app werkt op je smartphone, als die draait op Android 8.0.1 of iOS 12.4.9 of hoger. Op tablets doet de Jaaah app het niet.

Help me even: hoe activeer ik de app?

Hoe werkt de app?

Jaaah is een digitale verzekering. Daarom gaat alles via onze app op je telefoon. Zo heb je je zorgverzekering altijd bij de hand. Wil je weten wat je met Jaaah app kan? Bekijk dan Help me even: hoe werkt jullie app?

Het lukt mij niet om in de app in te loggen. Wat doe ik verkeerd?

De eerste keer moet je de app activeren met DigiD. Daarna kun je een pincode of vingerafdruk instellen waarmee je inlogt. Je kunt de app pas activeren als je aanvraag bij Jaaah definitief is. Is je aanvraag akkoord, dan kun je direct de app gebruiken.

Help me even: inloggen in de app lukt niet

Op welke apparaten werkt de Jaaah app?

Onze app werkt op je smartphone, als die draait op Android 8.0.1 of iOS 12.4.9 of hoger. Op tablets doet de Jaaah app het niet.

Aanvragen

Kan mijn partner meeverzekerd worden op mijn polis?

Bij Jaaah krijgt iedereen (vanaf 18 jaar) een eigen polis. Geen gedoe met gegevens die je niet kunt bekijken, maar altijd zelf de baas zijn over je zorgverzekering. Je kunt in de app alles direct inzien en wijzigen. Zo heb je altijd je verzekering bij de hand. Wel zo makkelijk! Minderjarige kinderen kunnen wel meeverzekerd worden. Ze krijgen dezelfde verzekering(en) zonder extra kosten. Zo, ook weer geregeld!

Waar vind ik mijn polisblad?

Dat kun je vinden in de app, onder Mijn verzekering.

Krijg ik korting als ik mijn premie per jaar betaal?

Jazeker! Je krijgt 2% korting als je je premie per jaar betaalt.

Ik ben nu bij mijn ouders of partner verzekerd, kan ik overstappen naar Jaaah?

Als je geen hoofdverzekerde (verzekeringsnemer) bent, kun je door het jaar heen gewoon overstappen. Je oude verzekering wordt dan automatisch opgezegd.

Ben je wel hoofdverzekerde (verzekeringsnemer), dan kun je alleen aan het einde van het jaar (dus voor 1 januari) opzeggen. Je hebt daarna tot en met 31 januari de tijd om een nieuwe verzekering aan te vragen. Die gaat dan met terugwerkende kracht in op 1 januari.

Heeft Jaaah wachttijden voor aanvullende verzekeringen?

Nee, bij Jaaah kennen wij geen wachttijden bij aanvullende verzekeringen. Heb je zorg nodig, dan kun je daar meteen gebruik van maken.

Moet ik gezondheidsvragen beantwoorden bij aanvullende verzekeringen?

Nee hoor, bij Jaaah mag iedereen een aanvullende verzekering afsluiten.

Betalen

Wanneer betaal ik een eigen bijdrage?

Voor sommige zorg moet je een eigen bijdrage betalen. Je leest bij de vergoedingen of dit het geval is en zo ja, hoeveel je moet betalen. Lees meer informatie op pagina Eigen bijdrage.

Wanneer betaal ik eigen risico?

In Nederland moet je voor de meeste zorg uit de basisverzekering eerst het eigen risico betalen. De overheid bepaalt de hoogte van dit eigen risico. Daarnaast kun je ook kiezen voor een vrijwillig eigen risico. Lees meer informatie op pagina Eigen risico.

Ik heb een rekening van jullie gekregen. Hoezo moet ik die betalen?

In de app vind je onder Facturen een specificatie van je factuur en een uitleg waarom en waarvoor je precies moet betalen. Zo kan het zijn dat je eigen risico of een eigen bijdrage moet betalen. Of je krijgt maar een deel vergoed omdat je zorgverlener geen contract heeft met ons. Heb je toch nog vragen, stel ons dan een vraag in de chat. Dat doe je via de app.

Ik krijg een betalingsherinnering, maar ik heb al betaald. Wat nu?

Dat is vervelend. Neem contact op met ons via jaaah.nl/contact

Kan ik mijn eigen risico vooraf in delen betalen?

Nee, jammer genoeg niet. Wel kun je in delen betalen nadat je zorgkosten hebt gemaakt. Je kunt dan een betalingsregeling aanvragen in de app.

Ik heb een rekening gekregen maar kan 'm niet in 1 keer betalen. Wat nu?

Geen enkel probleem. Je kunt bij ons je rekening ook in delen betalen. Vraag dit aan in de app.

Wanneer schrijven jullie mijn premie af?

Wij schrijven de premie meestal rond de 29e van de maand af. Je betaalt altijd een maand vooruit. Bijvoorbeeld: eind januari betaal je de premie voor februari.

Let op: heb je in januari je premie voor januari betaald? Dan wordt de premie van februari ook in januari geïncasseerd.

Wat is het verschil tussen een eigen risico en een eigen bijdrage?

Het eigen risico geldt voor (bijna) alle zorg die onder de basisverzekering valt. Elk jaar betaal je eerst een deel zelf. Voor 2021 is het eigen risico € 385. Voor sommige zorg wordt een eigen bijdrage gevraagd. Dit kan een vast bedrag zijn of een percentage van de kosten. Dit deel betaal je altijd zelf. Ook als je je eigen risico al opgebruikt hebt.

Ik krijg elke keer een iDEAL betaalverzoek, maar dat wil ik niet. Hoe zet ik mijn betaling om naar automatische incasso?

Dat is heel eenvoudig. Ga in de app naar Mijn gegevens. Onder Betaalgegevens kun je de optie Automatische incasso aanzetten en je rekeningnummer veranderen.

Opzeggen

Opzeggen, hoe werkt dat?

Neeeh, je wilt Jaaah verlaten? Jammer hoor. Aan het eind van elk kalenderjaar kun je overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Opzeggen kan tot en met 31 december. Meld je je op zijn laatst op die datum aan bij je nieuwe zorgverzekeraar, dan zal deze je verzekering bij ons opzeggen. Je zorgverzekering eindigt dan per 1 januari van het nieuwe jaar. Je kan ook zelf bij Jaaah opzeggen (tot en met 31 december), via de Jaaah-app. Wel moet je dan vóór 1 februari een nieuwe zorgverzekering afsluiten. Deze gaat dan met terugwerkende kracht in per 1 januari.

Als ik voor 1 januari over ben gestapt naar Jaaah, hebben jullie dan mijn oude verzekering opgezegd?

Ja, als je voor 1 januari over bent gestapt, zeggen wij jouw basisverzekering automatisch voor je op. En ook je aanvullende verzekering als je dit bij de aanvraag aangeeft.

Let op: had je een basisverzekering met daarbij een aanvullende verzekering en heb je de Jaaah basisverzekering via een vergelijkingssite aangevraagd? Dan zeggen zij alleen je basisverzekering bij je vorige zorgverzekeraar op.

Wijzigen

Tot wanneer kan ik mijn verzekering aanpassen of opzeggen?

Je oude zorgverzekering moet je voor 1 januari opzeggen. Daarna heb je nog tot en met 31 januari om een nieuwe zorgverzekering bij Jaaah aan te vragen, en/of aan te passen.

Ik wil een geboorte doorgeven, hoe kan ik dit doen?

Hartelijk gefeliciteerd! Je kunt de geboorte doorgeven via de app onder Mijn gegevens.

Ik wil mijn gegevens aanpassen. Hoe doe ik dit?

Je kunt dit doen in de app onder Mijn gegevens. Ben je verhuisd, dan worden je gegevens automatisch aangepast in ons systeem als je je nieuwe adres opgeeft bij de gemeente. Dit hoef je dus niet nog eens aan ons door te geven.

Ik wil mijn verzekering aanpassen. Hoe doe ik dit?

Je kan je verzekering aanpassen in de app via Mijn verzekering. Of neem contact met ons op via de app.

Ik wil mijn rekeningnummer aanpassen. Hoe doe ik dat?

Je rekeningnummer verander je in de app onder Mijn gegevens. Je geeft dan ook meteen toestemming voor automatische incasso.

Jullie geven aan dat ik geen verzekeringsrecht heb. Wat betekent dit?

Een basisverzekering is verplicht voor iedereen die woont of werkt in Nederland. Alleen als je geen verzekeringsrecht hebt, mag je geen basisverzekering in Nederland afsluiten. Er zijn verschillende redenen waarom je geen verzekeringsrecht (meer) hebt, denk aan emigratie of inkomen uit het buitenland. Het verzekeringsrecht wordt bepaald volgens de Richtlijn gerede twijfel vanuit Zorgverzekeraars Nederland.

Wil je meer informatie over het verzekeringsrecht? Bekijk dan Basisverzekering en bepalen verzekeringsrecht  >

Gezondheid

Ik heb ernstige coronaklachten en moet hiervan herstellen. Wordt dit herstel vergoed?

In de eerste plaats hopen we dat je snel beter wordt! En om in te gaan op je vraag: de minister heeft besloten om fysio- en oefentherapie, diëtiek en ergotherapie te vergoeden voor patiënten met ernstige COVID-19 (corona). Wel gelden daarvoor bepaalde voorwaarden. De zorg moet namelijk gericht zijn op nazorg en revalidatieondersteuning. Ook gaat het om een tijdelijke maatregel van 1 jaar. Wil je hierover meer weten? Bekijk dan de webpagina van Zorginstituut Nederland.

Ik wil me laten controleren op corona. Krijg ik dit vergoed?

Je kunt je laten testen bij de ggd als je klachten hebt die lijken op die van het coronavirus. Je kunt je daar ook laten testen als je nog geen klachten hebt, maar wel veel risico hebt gelopen op besmetting. Deze test is gratis en valt dus niet onder je basisverzekering.

Anders is dat als je je laat testen bij een particuliere teststraat. Dan moet je de kosten zelf betalen. Ook de basisverzekering vergoedt de kosten dan niet.

Ik moet me laten testen op het coronavirus voordat ik op reis ga. Wordt dit vergoed?

Nee, we vergoeden deze kosten niet als je je op eigen verzoek bij een particuliere teststraat laat testen op het coronavirus. Bijvoorbeeld wanneer je een negatieve testuitslag nodig hebt om een ander land binnen te komen.

Ik heb een rekening van jullie gekregen voor een COVID-19 test. Klopt dit?

Nee, dat is vreemd. Als je de test hebt aangevraagd via de huisarts, ggd of een arts in het ziekenhuis, zou je geen rekening van ons moeten krijgen voor de kosten van een COVID-19 test. Neem contact met ons op via de app, dan zoeken we dit samen met je uit.

Zorggebruik

Bij welke ziekenhuizen kan ik terecht?

Je kunt zonder bijbetaling terecht bij alle ziekenhuizen in Nederland. Dit geldt niet voor zelfstandig behandelcentra. Als je naar een zelfstandig behandelcentrum gaat waar we geen contract mee hebben, betaal je waarschijnlijk een deel van de rekening zelf.

In onze zorgzoeker vind je alle ziekenhuizen. Lees meer informatie over de zorgzoeker op pagina Hoe vind ik een zorgverlener.

Kan ik ook terecht bij een zorgverlener waar Jaaah geen contract mee heeft?

Bij zorgverleners waar wij geen contract mee hebben, vergoeden wij bij Jaaah maximaal 75% van het gemiddeld gecontracteerd tarief. Dit geldt niet voor acute zorg, huisarts en tandheelkundige zorg. Die vergoeden we altijd 100%.

Wil je hier meer over weten? Kijk dan op pagina Help me even: worden alle zorgverleners vergoed.

Ik heb een rekening van een zorgverlener ontvangen. Hoe kan ik die declareren?

Bij Jaaah kun je eenvoudig declareren door een foto te maken via de app. Binnen een paar dagen krijg je van ons een reactie en weet je wat je vergoed krijgt.

Hoe weet ik of mijn zorgverlener met jullie een contract heeft afgesloten?

Kijk hiervoor in de zorgzoeker. Je kunt ook zoeken op een bepaalde behandeling om te zien met welke zorgverlener we daarvoor een contract hebben.

Hoe weet ik of Jaaah een behandeling vergoedt?

Kijk in de app of op onze website welke zorg wij vergoeden. Let op: Jaaah is een naturaverzekering. Dat betekent dat als je naar een zorgverlener gaat waarmee wij geen contract hebben, je niet het hele bedrag vergoed krijgt. Kijk daarom niet alleen naar de vergoeding, maar ook of je zorgverlener een contract met Jaaah heeft.

Wat zijn terhandstellingskosten bij de apotheek eigenlijk?

Dit zijn de kosten voor de dienstverlening van de apotheek. Bijvoorbeeld voor het samenstellen van medicijnen. Ook controleert de apotheek of je geen verkeerde combinatie van medicijnen gebruikt. Je betaalt deze kosten altijd voor het ophalen of laten bezorgen van een bestelling. Op je rekening van de apotheek zie je de totaalprijs van je medicijnen inclusief deze terhandstellingskosten.

Het ziekenhuis waar ik behandeld ga worden heeft een lange wachttijd, wat nu?

Er zijn binnen de zorg afspraken gemaakt over welke wachttijden aanvaardbaar zijn. Als je de wachttijd te lang vindt, neem dan contact met ons op via de app. Onze ZorgConsulenten helpen je graag om een zorgverlener te vinden waar je sneller behandeld kunt worden.

Wat is een dbc?

Dbc staat voor diagnose-behandelcombinatie. Als iemand in het ziekenhuis belandt, wordt niet iedere handeling, zoals een injectie of röntgenfoto, apart afgerekend. Betaling van ziekenhuiszorg gebeurt aan de hand van dbc-zorgproducten. Die zou je kunnen zien als een pakket aan zorg die wordt gebruikt bij een bepaalde behandeling. Lees meer informatie op pagina Wat is een dbc.

Ik wil kraamzorg aanvragen, hoe doe ik dit?

Dit kan je online aanvragen bij de kraamzorgorganisatie van je keuze. Of neem contact op met onze Kraamzorg Service (088 668 97 50).

Kan ik voor spoedeisende hulp of een bevalling wel terecht bij alle ziekenhuizen?

Jazeker, voor spoedeisende hulp en bevallingen kun je altijd terecht bij elk ziekenhuis in Nederland.

Mijn zorgkosten zijn het gevolg van een ongeval. Moet ik nu iets doen?

Zeker! Neem bij een ongeval altijd contact met ons op via verhaalszaken@jaaah.nl

Buitenland

Ik ga binnenkort op reis naar het buitenland. Wat krijg ik vergoed als ik ziek word?

Jaaah basis vergoedt bij spoedeisende hulp in het buitenland maximaal het bedrag dat de zorg in Nederland zou kosten. Zijn de kosten hoger? Dan betaal je het verschil zelf. Op de pagina Buitenland: spoedeisende zorg lees je meer.

Ik ga binnenkort op reis. Wat dekt mijn zorgverzekering als ik zorg nodig heb in het buitenland?

In veel gevallen vergoedt Jaaah spoedeisende zorg in het buitenland. Kijk bij vergoeding Buitenland: spoedeisende zorg welke situatie voor jou geldt. Je leest hier ook waar je aan moet denken als je naar het buitenland gaat.

Ik ga naar het buitenland om daar te studeren of stage te lopen. Wat betekent dit voor mijn zorgverzekering?

Soms kun je je zorgverzekering in Nederland houden. Maar dat kan lang niet altijd! Wil je weten hoe dat bij jou zit? Neem dan contact met ons op via de app.

Ik ga op reis naar het buitenland. Moet ik iets meenemen waarmee ik kan bewijzen dat ik verzekerd ben voor zorg?

Zeker, als je op reis gaat moet je altijd het juiste verzekeringsbewijs meenemen. Wil je weten wat dan precies? Lees meer op pagina Neem het juiste verzekeringsbewijs mee.

Ik ga voor studie of stage naar het buitenland. Wat betekent dit voor mijn zorgverzekering?

In sommige gevallen kun je gebruik blijven maken van je zorgverzekering in Nederland. Bekijk pagina Werken of wonen in het buitenland welke situatie voor jou geldt en waar je aan moet denken als je naar het buitenland gaat.

Ik ben in het buitenland en heb snel zorg nodig. Wat moet ik doen?

Neem dan meteen contact op met onze alarmcentrale. Je kunt ze dag en nacht bellen. Het telefoonnummer van de alarmcentrale is: +31 88 668 97 77

Ik heb zorgkosten in het buitenland gemaakt. Hoe kan ik deze declareren?

Je kunt bij Jaaah eenvoudig declareren. Neem hiervoor contact op met een van onze medewerkers via de chat in de app. Zij kunnen je verder helpen met je declaratie.

Ik heb zorgkosten in het buitenland gemaakt. Wat moet er op de rekening staan?

Om je rekening goed te kunnen verwerken, moet de volgende informatie erop staan: je naam en geboortedatum, naam van de arts en het specialisme, behandeldatum, datum waarop de rekening is gemaakt, medische indicatie en een overzicht van de behandelingen en onderzoeken die je hebt gekregen. Gaat het om een rekening van een medicijn? Dan moet de naam, het aantal stuks, aantal mg of ml en de prijs erop staan.

Daarnaast moet je rekening in het Nederlands, Engels, Duits, Frans of Spaans zijn. Is dit niet het geval? Dan kunnen wij om een vertaling vragen.

Ik heb een verzekeringsverklaring nodig voor mijn reis naar het buitenland. Hoe krijg ik die?

Soms heb je een schriftelijke verklaring van ons nodig waarin staat dat je verzekerd bent voor zorgkosten. Die moet je dan bij aankomst in je vakantieland of bij de aanvraag van je visum laten zien. Om deze verklaring aan te vragen kun je contact opnemen met ons.

Ik moet me laten testen op het coronavirus voordat ik op reis ga. Wordt dit vergoed?

Nee, we vergoeden deze kosten niet als je je op eigen verzoek bij een particuliere teststraat laat testen op het coronavirus. Bijvoorbeeld wanneer je een negatieve testuitslag nodig hebt om een ander land binnen te komen.