Ongeval
​Heb je een ongeval of voorval gehad waardoor je zorgkosten hebt gemaakt? Dan hebben wij aanvullende gegevens nodig om je verder te helpen. Op deze pagina lees je wat je in welke situatie moet doen.
of voorval altijd door aan Jaaah. Is iemand anders aansprakelijk? Dan krijg je de medische kosten vergoedt volgens de basisverzekering en mogelijk de aanvullende verzekeringen waarvoor je verzekerd bent. Jaaah verhaalt deze kosten bij de tegenpartij. Op die manier kunnen wij de premie betaalbaar houden, voor jou en onze andere verzekerden. Geef ook een ongeval of voorval door als er geen andere partij betrokken is. In sommige situaties kan de juridische aansprakelijkheid toch bij iemand anders liggen. Wij denken graag met je mee en adviseren wat je in jouw situatie kan doen.
Let op: kosten die niet vergoedt worden vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering, worden niet verhaald door Jaaah. Je kunt hierbij denken aan je eigen risico, eigen bijdragen of misgelopen inkomsten. Als je deze kosten wil verhalen op de aansprakelijke tegenpartij, of smartengeld wilt vragen, raden wij je aan om je rechtsbijstandverzekering in te schakelen.
Geef een ongeval altijd door
Als je een ongeluk of voorval hebt gehad, ben je verplicht dit zo spoedig aan ons door te geven. Zo kunnen wij nagaan of iemand anders voor die kosten aansprakelijk is. Dit kan je doorgeven via het vragenformulier verhaalszaken. Dit formulier stuur je digitaal via verhaalszaken@jaaah.nl. Vermeld hierbij je relatienummer en de datum van het ongeval.
Fysio na een ongeval
Een ongeluk zit altijd in een klein hoekje. Houd je klachten na een ongeval en heb je fysio nodig? Dan is het fijn dat Jaaah in dat geval 14 fysiobehandelingen vergoedt. Er gelden wel een aantal voorwaarden om gebruik te kunnen maken van deze vergoeding. Eén daarvan is het vooraf aanvragen van toestemming voor de behandeling.
Ongeval met schade aan het gebit
Als je door een ongeval schade heeft aan je gebit, dan hebben wij aanvullende gegevens van je nodig. De aanvullende gegevens kan je meesturen met je declaratie. Gebruik daarvoor het formulier informatie tandheelkundige zorg na een ongeval.
Declareer je zelf kosten naar aanleiding van een ongeval?
Geef bij je declaratie altijd door of de kosten te maken hebben met een ongeval, door het vinkje 'ongeval' aan te vinken. Ook als je niet direct denkt dat er een aansprakelijke tegenpartij is. In sommige gevallen kan dit juridisch gezien toch anders liggen, bijvoorbeeld als je struikelt over een losliggende stoeptegel. Het zou kunnen zijn dat de gemeente dan aansprakelijk is. Als je het vinkje ‘ongeval’ hebt aangevinkt bij je declaratie, stellen wij je nog een aantal vervolgvragen. Als je deze zo goed en uitgebreid mogelijk invult, kunnen wij je declaratie goed beoordelen.
Jouw privacy is belangrijk
Jaaah behandelt en beveiligt je persoonlijke gegevens zo zorgvuldig mogelijk. Hierover lees je meer in onze privacyverklaring.
Goede vraag!
-
Het is belangrijk dat je het ongeval of voorval zo kort mogelijk na ongevalsdatum bij ons meldt. Je kunt hiervoor contact opnemen met de afdeling Verhaalszaken. Over het algemeen geldt een verjaringstermijn van vijf jaar, maar hoe sneller het ongeval gemeld wordt, hoe groter de kans dat wij de zorgkosten succesvol kunnen verhalen. Ook als je enkele jaren geleden een ongeval hebt gehad dat nooit gemeld is bij ons, verzoeken wij je om hier alsnog melding van te doen. Misschien kunnen wij ook deze zorgkosten nog succesvol verhalen.
-
Nee. Jaaah is namelijk verplicht om alle declaraties volgens de polisvoorwaarden te vergoeden. Als het van toepassing is wordt daarbij het eigen risico en een eventuele eigen bijdragen ingehouden op de vergoeding, ook als de declaratie het gevolg is van een ongeval of voorval met een aansprakelijke derde. Jaaah houdt zich hierbij aan de regels die zijn vastgelegd in de Zorgverzekeringswet.
-
De afdeling Verhaalszaken verhaalt alleen de zorgkosten die door Jaaah zijn vergoed en uitgekeerd. Het eigen risico en niet vergoede zorgkosten worden niet door Jaaah betaald en verhalen wij daarom niet op de aansprakelijke partij. Dit wordt ook wel de persoonlijke schade genoemd. Dat betekent niet direct dat je de kosten zelf moet betalen. Je kunt deze kosten zelf verhalen op de aansprakelijke partij. Om de kosten voor de persoonlijke schade vergoed te krijgen, kunt u contact opnemen met je rechtsbijstandsverzekering of een andere juridische belangenbehartiger
-
Neem contact op met de afdeling Verhaalszaken als je niet verzekerd bent voor rechtsbijstand, maar wel je persoonlijke schade wilt verhalen op de aansprakelijke wederpartij. Verhaalszaken kijkt graag met je mee naar de mogelijkheden.
-
Jaaah probeert ieder jaar de zorgkosten zo laag mogelijk te houden en het verhalen van zorgkosten helpt daarbij. Jaaah betaalt namelijk ook de zorgkosten die het gevolg zijn van een ongeval of voorval waar iemand anders voor aansprakelijk is. Als een andere partij aansprakelijk is voor het veroorzaken van deze zorgkosten, kunnen wij de vergoeding van deze zorgkosten bij de aansprakelijke partij terugvorderen. Zo houden we de zorgkosten zo laag mogelijk en kunnen we er tegelijkertijd voor zorgen dat de premie voor al onze verzekerden zo betaalbaar mogelijk blijft.
-
Een medische fout kan fysiek, emotioneel en financieel ingrijpend zijn. Bijvoorbeeld als je niet meer of slechts gedeeltelijk kunt werken, als je door de arts geen verklaring krijgt van wat er nu precies is gebeurd of als bewezen moet worden wie aansprakelijk is voor het vergoeden van de letselschade. Soms is niet meteen duidelijk of het om een medische complicatie gaat of dat er een verwijtbare fout is gemaakt. Als cliënt is het lastig om te bewijzen dat een fout is gemaakt. Je bent immers geen arts. Je kan altijd contact opnemen met de afdeling Verhaalszaken om de situatie te bespreken. Wij verwijzen je daarnaast naar de website van Slachtofferwijzer en Slachtofferhulp voor hulp op praktisch, emotioneel, juridisch en financieel gebied.